Musicalnieuws.nl

Westend geeft musical Petticoat een West-Fries tintje‏

Verwachtingen: iedereen heeft er mee te maken. Verwachtingen van kinderen naar hun ouders, en omgekeerd. Verwachtingen van werknemers naar werkgevers, en terug. Iedereen wil voldoen aan bepaalde verwachtingen; aan verwachtingen van anderen maar ook aan de eigen verwachtingen. Soms komt het voor, om wat voor reden dan ook, dat je niet meer aan de verwachtingen kunt of wilt voldoen. Dan komt het aan op het maken van (de juiste) keuzes.

De musical Petticoat, gesitueerd in de jaren '50 van de vorige eeuw, staat bol van de verwachtingen. Bol ook van de vooroordelen en standaard wegen, die mensen werden geacht die tijd in te slaan. Patricia 'Pattie Hunter' Jagersma, om wie de musical draait, slaat echter haar eigen weg in en wordt daarbij geconfronteerd met de consequenties. Afkomstig van het platteland en werkend bij de locale kruidenier, besluit ze haar droom te volgen en naar Amsterdam, de grote stad, te gaan. Daar aangekomen wordt haar koffer gestolen en ontmoet ze Rogier, net op het moment dat hij wordt belaagd door twee aanvallers.
 
Rogier ontfermt zich over Pattie en introduceert haar in zijn eigen leven, dat ook niet over gebaande paden leidt. Zo komt ze terecht in de wereld van de showbusiness en besluit ze uiteindelijk auditie te doen voor de Petticoats, een meidengroep avant la lettre. Het leidt tot succes, maar privé zijn er complicaties als ze verliefd wordt op Willem, de broer van Rogier. Een rokkenjager van het ergste soort, van wie ze ook in verwachting raakt. Ook de relatie met haar vader loopt een stevige deuk op als gevolg van een interview met Henk van der Meijden. Verder vervreemdt ze zich daardoor van haar beste vriend, Peter Koot. Het succes van de Petticoats, gecombineerd met haar zwangerschap, groeit haar boven het hoofd en gedesillusioneerd keert ze terug naar het ouderlijk huis. De relatie met haar vader wordt hersteld, maar Peter blijkt te zijn geëmigreerd naar Australië. Met de baby op komst dreigt haar leven weer in de oude dorpse sleur te verglijden.
 
Ook de musicalvereniging Westend, die Petticoat het afgelopen weekeinde in Schouwburg Het Park in Hoorn op het toneel bracht, ontkomt niet aan de verwachtingen. Hoge verwachtingen na eerdere producties als The Wiz en Ciske de Rat - de musical, die MusicalNieuws precies een jaar eerder zag. Speciaal voor Westend wist regisseur Ineke de Geus zelfs toestemming van Stage Entertainment te krijgen om het oorspronkelijke verhaal van Petticoat, waarin Pattie afkomstig is uit het Groningse Winschoten (compleet met Gronings accent), te wijzigen. Geen Gronings maar West-Fries dialect, met een Pattie afkomstig uit Andijk.
 
Het gebruik van het West-Friese dialect werkt en blijkt een goede keuze. Het zorgt ervoor dat de castleden die het West-Friese accent gebruiken zich helemaal op hun gemak voelen qua tekst en maakt dat het publiek zich volledig kan identificeren met wat er op het toneel gebeurt. Immers: ook vanuit Hoorn en ommelanden zullen in de jaren '50 genoeg mensen de trek naar de stad hebben gemaakt.
 
Niet alleen door de taal voelt hoofdrolspeelster Kirby Wessels zich op haar gemak. De rol van Pattie Jagersma zit haar als gegoten en zowel qua spel (en mimiek) als qua zang en dans zet zij een overtuigende rol neer. Zij wordt daarbij uitstekend terzijde gestaan door Kevin Koeman (Peter Koot) en Jordy Tromp (Rogier van Rooden). Ook de overige hoofdrollen (Manje Dijkema als vader Jagersma, Rik Adema en Liedeke Klouwer als Willem en moeder van Rooden) zijn overigens uitstekend ingevuld. Ook de vier overige Petticoats (Joyce Nijhuis, Marije Veenstra, Daphne de Groot en Chantal de Graaff) stralen. Indiaan Sabrina Lammers maakt optimaal gebruik van haar moment in de schijnwerpers en heeft de lachers op haar hand.
 
Ondanks de serieuze ondertoon is Petticoat bovenal een vrolijke musical met swingende muziek, komische momenten en een goed einde op alle vlakken. Décor, kostuums en belichting vormen, naast de muzikale ondersteuning van de Grand Circle Orchestra (o.l.v. muzikaal leider Gerbrand van Kolck) en regie van Ineke de Geus de perfecte voedingsbodem voor een sterke prestatie van de leden van Westend. Speciale vermelding verdient de choreografie van de hand van Sanne Ooms, die het geheel nog sterker maakt en van nummers als ‘Jij’, ‘Hipper dan Hip’, ‘Petticoat’ en ‘Tegenwind’ een visueel plaatje maakt.
 
Met Petticoat heeft Westend een uitstekende keuze gemaakt en daar zonder de kern van de musical aan te tasten een eigen en locaal tintje aan gegeven. Het resultaat daarvan is een voorstelling die loopt als een klok en volledig voldoet aan de verwachtingen. En dat schept natuurlijk weer hoge verwachtingen voor volgend jaar, als de musical Zorro op het programma staat.
 

Producties Musical 2.0 - 2024/2025