Voor de generatie die opgroeide met de Hoe overleef ik... boeken van Francine Oomen is de musical Hoe overleef ik alles wat ik niemand vertel? een nostalgische, maar verrassend volwassen ervaring. Op zondag 14 september verzamelde zich een enthousiast publiek in Theater aan de Parade in Den Bosch voor de gloednieuwe theatervoorstelling, geproduceerd door de Millennium Groep.

Hoe overleef ik alles wat ik niemand vertel? – Een terugkeer naar Rosa’s wereld
De musical is gebaseerd op het in 2023 verschenen boek, waarin Oomen, na acht jaar stilte, haar personages een tijdsprong laat maken naar het volwassen leven. Hiermee spreekt ze een volwassen publiek aan dat zich herkent in de complexiteit van het ‘grote-mensen-bestaan’. Rosa is geen puber meer, maar een 25-jarige vrouw vol vragen, trauma’s en innerlijke chaos. De voorstelling begint letterlijk in haar hoofd, treffend vormgegeven als een bouwplaats, een metafoor die de hele voorstelling doortrekt en het publiek soepel laat schakelen tussen het hier en nu en de wirwar in Rosa’s hoofd.
Rosa worstelt met diepe thema’s zoals rouw, prestatiedruk, drugsgebruik en het gevoel achter te lopen in het leven. Marieke Goemans weet dit personage tot leven te brengen, met een vertolking die het publiek meeneemt in al Rosa’s emoties. Haar zang en spel geven diepgang aan Rosa’s innerlijke strijd en maken haar tegelijkertijd herkenbaar voor iedereen die zich ergens in de overgang van jeugd naar volwassenheid bevindt.
Op zoek naar meer grip en stabiliteit zoekt Rosa haar oude vrienden van de middelbare school weer op: Esther, Jonas en Joya. Bekende personages uit de HOI-serie, die inmiddels ook hun eigen levens hebben opgebouwd en hun eigen kijk op de wereld hebben ontwikkeld. Omdat Rosa met zware thema’s zoals rouw en drugsgebruik worstelt, zorgen haar tegenspelers voor de welkome luchtigere afwisseling. Ze trekken het publiek uit het hoofd van Rosa, belichten onderwerpen vanuit een andere hoek en voegen een komische noot toe. Mitch Blaauw als Jonas is daarin een verademing: hij weet met zijn scherpe timing en humor de perfecte balans te vinden en zorgt voor een moment van luchtigheid in een verder gelaagde voorstelling.
Regisseur Anne de Blok verdient lof voor de manier waarop ze het boek op een unieke en artistieke wijze naar het toneel heeft vertaald. De vormgeving, vooral het gebruik van het decor, de bouwplaats, als metafoor voor Rosa’s hoofd, is creatief en verfrissend. Al is het in het begin even wennen, het komt uiteindelijk goed tot zijn recht. Een klein minpuntje zijn de fel afgestelde bouwlampen die af en toe het publiek verblinden. Het script van Mark Haayema is scherp, bevat subtiele woordgrappen en weet het evenwicht tussen ernst en luchtigheid goed te bewaren.
Hoe overleef ik alles wat ik niemand vertel? raakt precies de juiste snaar bij de doelgroep en biedt herkenning voor twintigers die zich bevinden in dezelfde levensfase als Rosa en haar vrienden, in een wereld vol verwachtingen. De voorstelling weet de magie van de boekenserie te behouden en biedt tegelijkertijd een volwaardige, volwassen vertelling. Deze musical is nog t/m januari te zien in theaters door het hele land.
Door Marielle Weijzig
Kijk HIER voor ons fotoverslag
Rosa worstelt met diepe thema’s zoals rouw, prestatiedruk, drugsgebruik en het gevoel achter te lopen in het leven. Marieke Goemans weet dit personage tot leven te brengen, met een vertolking die het publiek meeneemt in al Rosa’s emoties. Haar zang en spel geven diepgang aan Rosa’s innerlijke strijd en maken haar tegelijkertijd herkenbaar voor iedereen die zich ergens in de overgang van jeugd naar volwassenheid bevindt.
Op zoek naar meer grip en stabiliteit zoekt Rosa haar oude vrienden van de middelbare school weer op: Esther, Jonas en Joya. Bekende personages uit de HOI-serie, die inmiddels ook hun eigen levens hebben opgebouwd en hun eigen kijk op de wereld hebben ontwikkeld. Omdat Rosa met zware thema’s zoals rouw en drugsgebruik worstelt, zorgen haar tegenspelers voor de welkome luchtigere afwisseling. Ze trekken het publiek uit het hoofd van Rosa, belichten onderwerpen vanuit een andere hoek en voegen een komische noot toe. Mitch Blaauw als Jonas is daarin een verademing: hij weet met zijn scherpe timing en humor de perfecte balans te vinden en zorgt voor een moment van luchtigheid in een verder gelaagde voorstelling.
Regisseur Anne de Blok verdient lof voor de manier waarop ze het boek op een unieke en artistieke wijze naar het toneel heeft vertaald. De vormgeving, vooral het gebruik van het decor, de bouwplaats, als metafoor voor Rosa’s hoofd, is creatief en verfrissend. Al is het in het begin even wennen, het komt uiteindelijk goed tot zijn recht. Een klein minpuntje zijn de fel afgestelde bouwlampen die af en toe het publiek verblinden. Het script van Mark Haayema is scherp, bevat subtiele woordgrappen en weet het evenwicht tussen ernst en luchtigheid goed te bewaren.
Hoe overleef ik alles wat ik niemand vertel? raakt precies de juiste snaar bij de doelgroep en biedt herkenning voor twintigers die zich bevinden in dezelfde levensfase als Rosa en haar vrienden, in een wereld vol verwachtingen. De voorstelling weet de magie van de boekenserie te behouden en biedt tegelijkertijd een volwaardige, volwassen vertelling. Deze musical is nog t/m januari te zien in theaters door het hele land.
Door Marielle Weijzig
Kijk HIER voor ons fotoverslag