Musicalnieuws.nl

Spamalot van Brassica Musicals: voor even is West Friesland typisch Brits

Vraag 10 mensen om een voorbeeld te geven van typisch Britse humor, dan zullen er 11 mensen geheid Monty Python noemen. Brassica Musicals haalde zich dan ook heel wat op zijn hals door te kiezen voor de musical Spamalot als productie voor 2017. Allereerst omdat die typisch Britse humor typisch Brits is en ten derde omdat de associatie met Monty Python van tevoren al zulke hoge verwachtingen wekt bij het publiek dat daar nauwelijks tegen op te boksen valt.

Toch hadden we er vorig jaar, bij het bekendmaken van de titel, wel vertrouwen in. De afgelopen jaren hebben wij deze musicalvereniging uit Heerhugowaard gevolgd en elk jaar heeft Brassica zich bepaalde, specifieke, doelen gesteld om het niveau van de uitvoering te verhogen en te verbreden. Dans (Evita, 2013), werken met een grote kindercast (Oliver!, 2014), het uitbeelden van een sprookje (Beauty and the Beast, 2015) en vechtscènes op het toneel (De Drie Musketiers, 2016), elke keer weer wist Brassica de lat weer iets hoger te leggen onder begeleiding van regisseur Ineke de Geus en muzikaal leider Gerbrand van Kolck. Frédérique Sluyterman van Loo tekende dit jaar voor de choreografie.
 
Om maar met de deur in huis te vallen: ook op het gebied van komedie weet Brassica zich dit jaar met Spamalot weer te bewijzen en is West Friesland even typisch Brits. En dat doen ze ook nog een keer met een overdaad aan spektakel, mooie kostuums en grote decorstukken die het geheel alleen maar versterken.
 
In Spamalot (gebaseerd op de film Monty Python and the Holy Grail) formeert Koning Arthur (Tim Kenter) een team om zich heen om op zoek te gaan naar de Heilige Graal. Onder meer Sir Robin (Denis Veliç), Sir Lancelot (Peter Koning), Sir Galahad (Leon Mulder) en Sir Bedevere (Cris Bakker) sluiten zich bij hem aan en samen met de paarden Patsy (Stand Kok) en Concorde (Rianne Veerman) gaan ze op weg. Onderweg komt het gezelschap een bonte verzameling aan karakters tegen, zoals de Ridders die Ni zeggen, een zwarte ridder die nooit versaagt en een Franse nederzetting. Sir Lancelot denkt een schone jonkvrouw te kunnen redden, maar stuit op Prins Herbert (Paul Schermer). Koning Arthur en zijn ridders moeten dus de nodige obstakels overwinnen, maar uiteindelijk wordt via een bloeddorstig konijn de Heilige Graal gevonden. Koning Arthur vindt daarnaast de liefde van zijn leven (The Lady of the Lake) en dat geldt ook voor Sir Lancelot (Prins Herbert).
 
De casting van alle rollen is goed getroffen. Geen makkelijke taak met bijna 50 spelers op het podium, maar er wordt optimaal gebruik gemaakt van alle individuele capaciteiten. Fijn om te zien ook dat de spelers van Brassica er in de loop van de jaren zichtbaar op vooruit zijn gegaan. Tim Kenter en Stans Kok vormen een uitstekend tandem en vullen elkaar goed aan. Beiden hebben de dankbare taak om het welbekende “Always Look On The Bright Side of Life” te zingen, een nummer dat met veel enthousiasme door het publiek werd onthaald. Het was overigens het enige nummer dat in het Engels werd gezongen en dat pakte goed uit, Ook Jennifer Terwel en Lianne Kenter vormden een goed koppel. Hun vocale capaciteiten konden zij goed kwijt in nummers als “The Song That Goes Like This” en “Whatever Happened To My Part”. Ook op het komische vlak zijn deze twee diva's uitstekend aan elkaar gewaagd.
 
Denis Veliç en Peter Koning krijgen ook hun momenten om te schitteren en dat doen ze zoals we van hen gewend zijn: met verve. Complimenten ook aan de "kleine rollen". Van het Franse accent van de ridders die hun kasteel verdedigen tot het "stille" acteerwerk van de wachters van Prins Herbert en zijn vader.
 
Qua décorstuk springt het Konijn van Troje er bovenuit, maar in elke scène ziet het toneelbeeld (decor, kostuums, belichting) er eigenlijk prachtig uit, met oog voor detail. Overal is zorg aan besteed, zoals de schoentjes in de Finse openingsdans.
 
Ondanks alle positieve punten over Spamalot kunnen we nu al met 100% zekerheid voorspellen dat Brassica Musicals volgend jaar op 13,14 en 15 april 2018 ten onder zal gaan in Cool Kunst en Cultuur in Heerhugowaard. Op die data staat namelijk de musical Titanic op het programma. Brassica kennende gaan ze dan in ieder geval wel met opgeheven hoofd ten onder. En dat wil niemand missen na zo veel jaren van mooie producties.
 
De finale op de laatste speeldag kreeg nog een bijzonder tintje toen speler Tamara Molenaar op de knieën ging voor medespeler Paul Schermer en het feest na het ja-woord helemaal los kon barsten.
 
Klik HIER voor ons fotoverslag. Wil je meer foto’s zien van Spamalot? Hou dan onze facebook pagina in de gaten, waar we binnenkort een uitgebreide fotoreportage zullen plaatsen.
Musical 2.0 audities juni 2024