Musicalnieuws.nl

Robin Reitsma voelt zich helemaal thuis in Duitsland

MusicalNieuws is afgereisd naar Hamburg, alwaar we Robin Reitsma spraken over zijn rol in Mamma Mia en hoe is het is om te leven en werken in Duitsland

Robin werkt inmiddels alweer een paar jaar in Duitsland en heeft daar ook zijn vrouw leren kennen toen ze in dezelfde productie stond. Helaas werken ze nu niet meer samen en staat zij in Starlight Express in Bochem en Robin dus hier in Hamburg. Hij spreekt inmiddels goed Duits en spreekt dit uiteraard ook samen met zijn Duitse vrouw. Maar omdat zijn vrouw nu in een productie staat waar heel veel Engels wordt gesproken, spreken ze nu grappig genoeg ook af en toe Engels met elkaar.

Over het algemeen wordt er In Mamma Mia wel Duits gesproken, maar er wordt ook wel Engels onder elkaar gesproken vanwege de Engelse mensen in de cast. Robin spreekt zoveel mogelijk Duits, omdat je het dan toch het makkelijkst en het snelst leert. Wel krijgt hij ook nog steeds Duitse les, maar dat is meer voor de uitspraak en tekst interpretatie. Die les krijgt iedereen, dus ook de Duitse castleden.

Het verschil tussen spelen in  Duitsland en Nederland is dat het Nederlands makkelijker is om in te leven, omdat je in het Nederlands denkt. Vandaar ook die Duits les in tekstbeleving, om goed eigen te maken hoe en waarom je iets op een bepaalde manier zegt. De Nederlanders spreken Duits op een wat “luiere” manier en bij de Duitse les proberen ze de castleden dat af te leren.

Natuurlijk maakt het ook nog uit wie je tegenspeler is, want daardoor krijg je natuurlijk de interactie met elkaar. In Mamma Mia staan er veel Nederlanders in de cast, waardoor de kans op “Lui-Duits” groter wordt. Dus daar moeten ze extra op letten en dat maakt het spannender en houdt ze alert.

Zijn rol van Sky is niet de grootste rol uit de voorstelling, dus vragen wij wat zijn uitdaging is in deze rol. Robin vertelt dat hij als Sky niet zoveel op het toneel staat, maar voor de voorstelling echt wel een belangrijke rol is. Zonder Sky is er geen dilemma voor Sophie. Omdat hij niet zoveel op het toneel staat probeert Robin zoveel mogelijk uit zijn momenten en teksten te halen. Ze werken daarom met een “back-story” die de dynamiek tussen de spelers bepaald. Het is ook wel rustig want hij staat in totaal misschien maar een half uurtje op het toneel. Ook is de rol veel “Lichter” dan de rollen die hij tot nu toe heeft gespeeld, want als Strat in Bat out of Hell stond hij niet alleen constant op het toneel ook was het een veel donkerder rol. Ook Soldaat van Oranje was niet de vrolijkste voorstelling om in te spelen, maar wel een hele mooie rol!

Robin is erg blij met zijn rol in Mamma Mia, want het was de eerste auditie die hij in Duitsland deed in 2017. Toen werd hij destijds niet aangenomen omdat zijn Duits niet goed genoeg was, dus nu is hij erg blij dat hij alsnog een in deze productie mag staan. Sky spelen in Mamma Mia voelt voor Robin ook niet als werken, want het voelt als een soort thuiskomen. De castleden hebben het zo gezellig en naar hun zin met elkaar en de energie gaat daardoor ook elke voorstelling “door het dak”.
Wel is het moeilijkste en vermoeiendste van de rol dat hij die hoge energie moet vast proberen te houden, ook na de ruzie tussen Sophie en Sky en ook wanneer hij langere tijd niet op toneel staat. Gelukkig zijn ook de jongens waarmee hij speelt “zo gek als een deur” en zorgen dat hij heel snel in hun energie mee gaat.

Robin is erg thuis in Duitsland, maar hij zou het erg leuk vinden om weer naar Nederland te komen om te spelen. Omdat dat toch nog net wat makkelijker speelt en je dan niet na hoeft te denken. Wel heeft hij een aantal “bucketlist” producties waarvan het niet uitmaakt of het in het Nederlands of Duits is, zoals Les Miserables, Phantom of the Opera en Dear Even Hansen. Ook zou Soldaat van Oranje leuk zijn om daar weer naar terug te gaan.

Wij wensen Robin nog veel plezier in Duitsland en hopen dat hij nog veel mooie rollen mag spelen, zowel in Duitsland als in Nederland

Kijk HIER voor ons fotoverslag
 

Producties Musical 2.0 - 2024/2025