Musicalnieuws.nl

Ook Zweden valt voor Billy Elliot

Na Noorwegen, Denemarken en Finland is Zweden het laatste Scandinavische land dat valt voor de charmes van Billy Elliot. Deze gezamenlijke productie van Malmö Opera en Kulturhuset Stadsteatern Stockholm speelde van 13 februari tot en met 3 juni in de Operahuset. MusicalNieuws zag de laatste twee voorstellingen in Malmö. Vanaf 10 februari volgend jaar zal de productie hernomen worden in Stockholm.

Script en muziek zijn hetzelfde als de originele Billy Elliot; kostuums, décor, choreografieën, kortom alles dat op het toneel te zien is, is volledig anders en afhankelijk van de visie van de regisseur Ronny Danielsson en producent Malmö Opera. Een concept dat we al eerder zagen in Oslo, Kopenhagen en Rome en dat het mogelijk maakt de musical Billy Elliot op te voeren in landen waar de originele versie kostentechnisch niet mogelijk zou zijn geweest om te produceren.
 
Voor mensen die Billy Elliot eerder hebben gezien een show met af  en toe mooie en originele vondsten maar af en toe ook momenten die minder geslaagd zijn. Het Zweedse publiek is echter enthousiast, lacht veel en klapt hard en vaak, soms zelfs op onverwachte momenten (midden in Electricity).
 
Malmö maakte kennis met drie Billys, waarvan wij twee zagen (Grim Lohman en Jacob Hermansson). Grim maakte indruk met zijn mooie zangstem, Jacob was de betere danser van deze twee. Begrijpelijk, gezien het totaal van slechts 41 voorstellingen, maar wel erg jammer, is dat de choreografieën van Billy behoorlijk zijn uitgekleed ten opzichte van het origineel. Geen tap tijdens Angry Dance, Billy die even het podium verlaat tijdens Dream Ballet om zich om te kleden en wat minder spektakel tijdens Electricity. Ter compensatie meer showelementen tijdens Dream Ballet (een groep dansers, slechts gekleed in tutu, met op de achtergrond een groot en opvallend decorstuk).
 
Op meer momenten waren extra showelementen te zien, zoals een groep dansers in Elvis-stijl tijdens Born to Boogie, engelen tijdens Grandma’s Song, en een flitsend showkostuum voor Mrs. Wilkinson tijdens Shine. Het leverde mooie beelden op, maar gaat helaas wel ten koste van de rauwheid en authenticiteit van de show. Aan de andere kant dan ook weer mooie momenten tijdens Angry Dance en (het blijft een operahuis) prachtig samenzang tijdens onder meer het openingsnummer (Once we were Kings) en We all go together when we go. Met een instrumentele versie van dit laatste nummer begon overigens de tweede akte met een projectie van foto’s van de staking op de achtergrond. Een schitterend ingetogen moment dat nogmaals bewees hoe prachtig sommige nummers uit Billy Elliot zijn, zeker als ze door een heel orkest ten gehore wordt gebracht. Een moment ook waar je weer even beseft waar Billy Elliot in de kern over gaat.
 
Gelukkig dus ook genoeg kippenvel-momentjes. Doordat het podium een uitbouw kende op de plek waar normaal de orkestbak is en het podium erg laag is, zaten de voorste rijen van het publiek op geregeld middenin het verhaal en waren de spelers op die momenten bijna aan te raken.
 
Een positieve eindbalans voor deze productie, waarmee veel Zweden kennis hebben kunnen maken met het verhaal van Billy Elliot. Malmö Opera maakt zich op musicalgebied op voor een nieuwe show, die vanaf 3 september te zien zal zijn: Kinky Boots. Leuk voor Nederland om te vermelden dat Li-Tong Hsu in deze productie de rol van Nicola zal spelen. Li-Tong maakt hiermee haar rentree in Malmö, waar ze eerder al de rol van Kim speelde in Miss Saigon. Billy Elliot verhuist, zoals eerder gezegd, naar Stockholm, waar de show vanaf 20 februari 2017 is te zien.