Musicalnieuws.nl

Lyssa Tejero is meer “sophi(e)sticated” dan ze zelf denkt

Lyssa speelt op het moment in Mamma Mia en speelde op de dag dat wij er waren de rol van Sophie. Wij spraken haar voor de voorstelling.

Wij vroegen haar hoe het met haar Duits ging en zij vertelde dat ze op haar Duits steeds complimenten krijgt en durft voorzichtig te zeggen dat haar Duits wel goed is. Dit wordt ook gelijk door haar collega beaamd.

Ze had zich wel al vaker ingeschreven voor audities bij Stage Entertainment in Duitsland, maar ze werd nooit uitgenodigd omdat ze nog op school zat en nog niet afgestudeerd was. Maar voor Mamma Mia had zich weer ingeschreven omdat haar zangdocent haar zei dat ze echt auditie moest doen voor Sophie. Zij vond zichzelf, als “boeren-zeeuwse”, helemaal niet “sophi(e)sticated” genoeg voor de rol en dus ook het type niet voor, maar had zich toch ingeschreven. Toen kwamen de audities en ze had niets gehoord, dus ze dacht dat het niet door zou gaan. Toen bleek haar uitnodiging voor de eerste ronde in haar spamfilter terecht te zijn gekomen en daar zat hij dus al een week in. Daar kwam ze vier dagen voor de audities achter en moest dus snel 3 scenes en 4 nummers instuderen en snel met de trein naar Hamburg. Toen mocht ze nog een keer terugkomen en werd daarna op 1 april gebeld en werd haar de rol van Ali met cover Sophie aangeboden, en ondanks de datum was dit geen grapje.

Ze is nog maar net afgestudeerd en speelde hiervoor de rol van Maureen in de musical Rent in Antwerpen. MusicalNieuws was destijds bij de première aanwezig en was toen al onder de indruk van deze dame. Over haar rol in Rent vertelt ze dat je als Maureen eigenlijk het eerste uur niet zoveel doet en als je dan aan de beurt bent, ben je ook gelijk goed aan de beurt en moet de scene over de koe spelen, die behoorlijk heftig is!
Wat haar vooral ook nog bij staat is dat ze nogal vaak wat problemen met haar kleding had (en ook vaak heeft). Bij Rent begon het al bij de try-outs, want toen scheurde ze uit haar broek en was haar rits kapot. Dit gebeurt haar dus wel vaker, want toevallig had ze het vorige week ook nog in Mamma Mia. Toen was ook haar rits kapot en zakte haar broek dus op haar enkels. Gelukkig had ze hieronder nog een broek aan, maar dit soort dingen gebeuren haar wel vaker (met alle hilariteit van haar tegenspelers).

Als zij opgaat als Sophie staat ze daar samen met Robin Reitsma, die net als zij ook uit Nederland komt en die interactie gaat geweldig. Ze voelden elkaar op het toneel vanaf dag één perfect aan en vinden het heel fijn om samen te spelen omdat het heel natuurlijk aan voelt. Ze spelen elke show op het moment, dit wil zeggen dat ze het toch elke show weer net even anders doen. “Ik zie het net als een kleurplaat” aldus Lyssa “je doet elke dag hetzelfde maar de ene dag kleur je het blauw, dan weer rood en de andere dag heb je meer zin in groen”. Dit maakt het werk ook leuker en vooral als je tegenspeler daar dan ook nog zo heerlijk in meegaat, dan is dit werk eigenlijk geen werk te noemen. Maar dit maakt het ook leuker voor het publiek, want je gaat er elke show weer voor meer dan 100% in!
Het blijkt wel uit het feit dat Lyssa al meer dan 200 keer deze voorstelling heeft gespeeld, zich nog nooit heeft ziek gemeld en nog steeds het gevoel heeft dat het helemaal nog niet zoveel voorstellingen waren. Ze heeft er gewoon elke show weer heel veel zin in.

Haar wordt regelmatig de vraag gesteld: hoe doe je dat zoveel shows per week, dat is toch steeds hetzelfde? Maar nee, ze maken het voor zichzelf ook elke dag toch weer anders, want ze houden wel van een grapje en proberen elkaar af en toe uit te dagen zonder dat het publiek daar iets van merkt. Zoals bijvoorbeeld elkaars kostuum aan hebben, dit maakt voor het publiek niet uit maar de overige castleden moeten hier dan erg om lachen.

Lyssa heeft in België gestudeerd en daarom speelde haar eerste rol ook in België. Ze zou ook wel graag een keer in Nederland willen spelen en werken. Ze heeft wel paar keer auditie gedaan in Nederland, maar komt niet door de eerste ronde. Waarschijnlijk omdat ze haar nog niet kennen.

Van mensen van buitenaf hoort ze vaak dat de concurrentie “killing” is en dat iedereen gemeen tegen elkaar doet, maar dat is helemaal niet het geval volgens Lyssa. Het is nu het auditieseizoen, maar merkt dat iedereen ook iedereen de rol gunt. Uiteraard zitten er altijd rotte appels tussen, maar over het algemeen is iedereen lief voor elkaar en gunnen elkaar het beste. Dus absoluut geen “dog-eat-dog” wereld wat iedereen denkt. Wel is het na de audities altijd spannend, want soms heb je binnen twee weken ofzo al uitsluitsels en soms sta je jaren ‘On-Hold”.

Lyssa zou als bucketlist heel graag in 40-45 willen spelen en dan het liefst de rol van Sara, maar ook Ada in Soldaat van Oranje staat wel bovenaan haar lijstje.

Voor 40-45 had ze auditie gedaan maar is niets geworden omdat ze haar niet kenden, maar wij denken dat dit zeker gaat veranderen. Wij zagen haar later in de rol van Sophie en hebben enorm van haar genoten. Ze straalt echt op het podium en ook vocaal kan ze echt knallen, dus wij weten wel zeker dat wij nog veel van haar gaan horen en zien!

Kijkj HIER voor ons fotoverslag
 
 

Producties Musical 2.0 - 2024/2025