Musicalnieuws.nl

Leon de Graaf straalt als Aladdin in Stuttgart

Sinds oktober 2017 speelt Leon in Disneys ALADDIN, als Ensemble, Cover Jago en Cover Omar in Hamburg/Stuttgart, maar op 2 mei had hij zijn première in de rol van Aladdin.

Na  de musicalopleiding van het Lucia Marthas Intitute for Performing Arts in Amsterdam was Leon onder andere te zien in Jeans, Billy Elliot, Footloose en Evita. Hij viel in deze producties al in positieve wijze op, maar nimmer maakte hij zoveel indruk dan in zijn rol van Aladdin. Deze rol is dan ook op zijn lijf geschreven!
 
Zo’n 5 weken terug ging het mis bij een van de hoofdrolspelers toen hij uitgleed en zijn banden in zijn enkel scheurde. Dit betekent dat hij zeker langer dan 10 weken nodig heeft om te revalideren en terug in de show te komen. Een hele nare gebeurtenis waar iedereen binnen het vak voor huivert.
 
De productie moest in ieder geval snel op zoek naar vervanging om de gaten op te vullen binnen de cast. Daarom werd Leon op woensdag 10 april naar het kantoor van de theaterleiding geroepen Hem werd de vraag gesteld of hij de cover-positie van Aladdin over wilde nemen en dit was een vraag die hij totaal niet aan zag komen en ook niet op gerekend had, maar natuurlijk zei hij gelijk: JA!
Nu is hij officieel de nieuwe Aladdin cover tot het einde van het contract.


Er zat redelijke haast bij omdat de eerste bezetting Aladdin (Phillip Buttner) snel op vakantie zou gaan en ze niet met maar één cover in het theater konden spelen. Het risico zou te groot zijn als er iets met die ene cover zou gebeuren tijdens de show. Dit betekende een deadline van anderhalve week repetitie, met tussendoor nog audities voor andere producties voor het volgende theaterseizoen.

Na zijn JA, ging alles in een soort stroomversnelling. Er moesten kostuums in zijn maat gezocht worden, pruik gemaakt worden en hij moest het stuk van begin tot eind qua scenes, zangnummers en choreografie instuderen. Op donderdag 2 mei kreeg hij ‘n doorloop in kostuum met alles er op en er aan en had gelijk die avond zijn première.
 
De eerste show was voor hem een soort trip, echt een droom die uitkwam. Alle collega’s waren zo verbaasd dat hij tijdens de show zo rustig was en relaxed kon zitten als hij even niet op het toneel stond.
Maar hij genoot en de support van al collega’s en de crew/dressers maakte zijn avond compleet.

Het einde van de show was voor hem heel bijzonder en tegelijkertijd onwennig en vreemd. Hij had voor dat moment nog nooit een laatste buiging genomen in andere producties. Eigenlijk viel tijdens de buiging op z’n plek en besefte hij dat hij die avond de rol had gespeeld waar de musical naar vernoemd is. Toen het doek na de buiging gesloten was, brak hij. Alle onbewuste spanning en emoties, blijdschap, dankbaarheid kwamen er uit. Toen hij na de show thuiskwam, is hij op de bank gaan zitten en had nog steeds niet helemaal door dat hij zijn première had gespeeld.

We zijn nu ondertussen 6 Aladdin-shows verder en nu is er tijd en ruimte om te fine-tunen en nog meer in de rol te kruipen. Hij heeft het voorrecht gehad om al met 3 verschillende Dschinni’s (Geesten) en 3 Jasmin’s te mogen spelen. Daarnaast is hij ook tussendoor in zijn ensembleplek en zijn andere cover Omar op geweest en speelde hij zijn laatste shows in Linz bij EIN AMERIKANER IN PARIS.

Als hij  ergens ontzettend blij mee is, is het dat er een stijgende lijn in zijn tot nu toe 5 jaar lange musicalcarrière zit. De shows die hij gedaan heeft zijn heel verschillend van elkaar qua stijl, maar ook qua de posities die hij in alle producties had. Van Swing tot een Hoofdrol heeft hij nu mogen ervaren en hij vindt het goed dat hij de positie ‘hoofdrol’ er nu op mijn 27 jarige leeftijd na 8 producties bij kan zetten op mijn cv. Het was altijd al zijn wens/doel om de musical-ladder ‘gezond en niet te snel’ te beklimmen. Door mijn vorige banen heeft hij respect voor alle mogelijke posities die er zijn binnen een productie en heeft hij geleerd dat iedereen even belangrijk is op het toneel. De continu uitwisselen van goede energie en kwaliteit onder elkaar op het toneel, geeft kippenvel en maakt dat een productie staat als een huis.

Kortom: wij zijn ‘Proud of Your Boy’