Musicalnieuws.nl

Kinky Boots in Zweden: let's make boots!

Als Harvey Fierstein aan de basis van een musical staat dan kan het eigenlijk al niet mis gaan. La Cage aux Folles waarvoor hij het script schreef won zes Tony Awards, waaronder die voor beste musical. Later zouden er meer Tonys volgen met revivals van de show op Broadway. Eerder maakte Fierstein al furore met het toneelstuk en de film Torch Song Trilogy en ook het script van de hooggewaardeerde musical Newsies is van zijn hand.

Dat is ook het geval met het script van de musical Kinky Boots, gebaseerd op een film uit 2005 die op haar beurt weer is gebaseerd op een waar verhaal. De musical, met muziek van Cindy Lauper, ging in oktober 2012 in première in Chicago en vervolgens in april 2013 op Broadway. 6 Tonys waaronder die voor beste musical en beste muziek waren het gevolg.
 
Malmö Opera is verantwoordelijk voor de eerste productie van Kinky Boots op het vasteland van Europa. Eigenlijk toch wel een gewaagde keuze, maar daar staat het gezelschap onderhand wel bekend om. Zo stond American Idiot bijvoorbeeld vorig jaar op het programma en maakte het gezelschap onlangs nog een eigen versie van Billy Elliot.
 
MusicalNieuws zag die laatste musical eerder dit jaar in Malmö en dat was, gecombineerd met de eerste vasteland productie van deze musical en de aanwezigheid van Li-Tong Hsu in de cast van Kinky Boots aanleiding om afgelopen weekend wederom dé brug tussen Denemarken en Zweden te trotseren.
 
Kinky Boots gaat over Charlie uit Northampton (gespeeld door Andreas Weise) en Simon uit Clacton (Oscar Pierrou Lindén) wier paden elkaar bij toeval kruisen. Charlie heeft net de schoenenfabriek (Price & Son) van zijn vader geërfd, terwijl hij net op het punt stond om zich met zijn vriendin Nicola (Li-Tong Hsu) in Londen te vestigen. Simon werkt onder de naam van zijn alter ego Lola als drag-queen in de club Blue Angel.
 
Door nood gedwongen (de fabriek dreigt failliet te gaan) en een lumineus idee van Charlie besluiten beiden samen te werken en een nieuwe schoenenlijn op te zetten. Lolas Kinky Boots, te presenteren op de schoenenbeurs van Milaan. Lola treedt daarbij als ontwerper van de nieuwe lijn tijdelijk in dienst van de fabriek. Charlie hoopt op die manier de fabriek van de ondergang te redden.
 
Er zijn echter veel beren op de weg naar Milaan. Zo is daar Nicola, die het niet eens is met de overname van de fabriek door Charlie, het fabriekspersoneel dat ineens moet overschakelen van degelijke mannenschoenen voor het leven à la Van Bommel naar sexy laarzen met hoge hakken, en Charlie en Simon zelf die zichzelf en elkaar in de weg zitten. Gaandeweg (en net op tijd) komen ze er echter achter dat ze helemaal niet zo veel van elkaar verschillen, stelt het fabriekspersoneel onder leiding van alpha man Don (Stefan Sauk) zich achter hun nieuwe directeur en vertrekt Nicola definitief naar Londen, ten gunste van rivale Lauren (Åsa Fång). De presentatie van de nieuwe lijn in Milaan wordt onder aanvoering van Lola en haar Angels een groot succes.
 
Elementen die eerder bij de productie van Billy Elliot minder goed bij die productie pasten zitten Kinky Boots als gegoten. Een breed en diep podium (met het orkest achterop het podium) zorgen voor een prachtig zicht en groots décor met de fabriekshal als belangrijkste locatie. Een groot ensemble bestaande uit 18 leden van het operakoor zorgt voor veel bedrijvigheid in de fabriek. En de kleurrijke, fantasievolle kostuums van Lola en haar Angels zorgen voor een 'over-the-top-sfeer' die perfect past bij deze musical. Ook de opzet van het theater draagt een niet onbelangrijke steen bij aan de juiste sfeer. Als Lola en haar Angels dansen op de halve circel voor op het lage podium (de plek van de orkestbak) wordt de energie en het enthousiasme van de cast als vanzelfsprekend overgedragen op het publiek.
 
Oscar Pierrou Lindén schittert als Lola. Vanaf het moment dat hij het podium betreedt weet hij de aandacht naar zich toe te trekken, ook als Simon, gewoon in spijkerbroek en trui. Lola geeft hem de kans alle registers open te trekken en het publiek op te zwepen dat doet hij briljant. Als Simon toont hij zijn kwetsbare en gevoelige kant, waarmee hij het publiek weet te ontroeren. Emotioneel hoogtepunt in de eerste akte, naast alle up-tempo nummers met dito choreografie, is het nummer “Not My Father’s Son”, waarin Simon en Charlie er achter komen dat zij eigenlijk veel gemeen hebben: beiden hebben het gevoel niet te hebben voldaan aan het beeld dat hun vaders van hen hadden. Andreas Weise als Charlie biedt uitstekend tegenspel. Ook hij weet het publiek voor zich in te pakken. In zijn solonummers weet hij vocaal te boeien en zijn spel is goed verzorgd.
 
In dit mannelijke geweld weet Li-Tong Hsu zich uitstekend staande te houden. Haar rol is weliswaar klein maar van belang voor de loop van het verhaal. In de eerste minuten van de eerste akte pakt ze haar moment en toont ze haar vocale kracht.Åsa Fång als Lauren bevestigt de goede indruk die ze eerder op ons maakte als Mrs. Wilkinson.
 
De choreografieën van de hand van Drew McOnie zijn ijzersterk en maken, in combinatie met de catchy songs van Lauper, de extravagante kostuums van de dansers (ontwerp Marcus Olson) en de uitgekiende belichting het plaatje compleet. Mooi om te zien is de wisselwerking tussen dansers en ensemble, dat zichtbaar plezier heeft, meeswingt en de dansers naar grotere hoogten laten stijgen. Muzikale nummers als “Sex Is In The Heel”en “Everybody Say Yeah” krijgen daardoor een extra dimensie.
 
Kinky Boots is niet alleen maar glitter en glamour. Achter alle uiterlijk vertoon gaat ook een boodschap schuil: accepteer iemand voor wie hij is. Het is de uitdaging die Lola geeft aan fabrieksarbeider Don om zich te bewijzen als echte man. Een uitdaging die Don met open vizier aangaat, nadat Lola hem eerder zijn respect heeft afgedwongen.
 
In deze Zweedse Kinky Boots komen de uiteenlopende werelden van Charlie en Lola op prachtige wijze samen tot één geheel, dat zich kan meten met producties op West End. Met deze productie weten Malmö Opera en regisseur Ronny Danielsson hun kennis en kunde op het gebied van enscenering, choreografie, décorbouw en kostuumontwerp perfect samen te voegen met het heerlijke script van Fierstein en aanstekelijke muziek van Cindy Lauper.
 
Het resultaat is een knappe versie van Kinky Boots die indruk maakt en doet uitkijken naar de nieuwe musicalproductie in Malmö die op 11 februari 2017 in première zal gaan: Tank öm, oftewel If/Then. Wederom een primeur op het Europese vasteland. Zo ver is het (gelukkig) nog niet. Eerst is Kinky Boots nog tot en met 5 februari in het Operateater te zien.
 
MusicalNieuws kreeg tijdens het verblijf in Malmö een kijkje achter de schermen en sprak uitgebreid met Li-Tong Hsu. Wil je weten hoe zij het leven en werken in Zweden ervaart? Hou dan onze website in de gaten!

https://youtu.be/ViK17wF-aJM

Producties Musical 2.0 - 2024/2025