Musicalnieuws.nl

Jongerentheater Quint waagt zich aan hoorspel sensatie: Onder een Melkwoud

Vijftien spelers wagen zich aan een bijna integrale uitvoering van de klassieker en publiekslieveling uit 1954: Onder een Melkwoud. Op woensdag 24 april was de première in het Isala Theater in Capelle aan den IJssel en MusicalNieuws was erbij

Het stuk kent geen echt verhaal, maar beschrijft het vissersdorp Llaregyb in Wales en haar kleurrijke bewoners gedurende één hele dag. Voor zonsopgang fluisteren de verdronken vissers en spoken, en zien we de dromen van de dorpsbewoners. Eenmaal wakker worden we deel van hun liefdes, intriges, roddels, begeertes en verdriet. Postbode Willy Nilly stoomt alle post open. Slager Beynon verkoopt kattenvlees. Mrs. Ogmore-Prichard tart iedereen met haar smetvrees. Mr. Pugh bedenkt een sluw plan om zijn zure vrouw te vergiftigen. En de blinde Kapitein Kat verlangt naar zijn verloren scheepsmaten en natuurlijk zijn geliefde Rosie Probert. Tot de zon weer ondergaat.

De vertaling van Hugo Claus was in 1957 al evenzeer een sensatie als het stuk van Dylan Thomas, die Under Milk Wood oorspronkelijk schreef voor de Britse radio. Op 19 oktober 1953, drie weken voor zijn dood, leverde Thomas de definitieve versie van het hoorspel in bij de BBC.
Diep respect voor Vera Cup, zij neemt je als vertelster mee in de moeilijke teksten van Dylan Thomas. Haar aangename en warme stem is fijn om naar te luisteren. Ze stelt één voor één de vele personages voor die in het stuk voorkomen.

De vele karakters worden op overtuigende wijze gespeeld door Anne Schmitz, Cas Reijnen, Daan Houtzager, Dion Berkvens, Janneke Krijnen, Jet Groothuis, Leya Goudriaan, Linde Slingerland, Liselotte Schmitz, Luka Biemond, Mike Berendsen, Renske van Ooster, Sonja Vonk en Stefan de Roo.
De namen van de personages zijn voor het publiek wat lastig en is het soms wel verwarrend wie nou welke rol aan het vertolken is. De eerste akte is wat traag, mede doordat er erg veel informatie het publiek wordt ingesmeten. Het is daarom wel erg opletten.

De visuele effecten en het geluid helpt het publiek mee te begrijpen wel moment van de dag er bedoeld wordt.
De tweede akte is erg vermakelijk. Met een goede energie wordt de akte ingeluid. Door de liederen in dit deel wordt de aandacht beter verdeeld en maakt muziek soms meer duidelijk dan woorden zouden kunnen.

Het is een ijzersterke cast, die in deze moeilijke productie stuk voor stuk hun kwaliteiten kunnen laten zien.
Het stuk zelf is visueel een plaatje door het slimme gebruik van licht en het ingenieuze decor. Het decor bestaat eigenlijk uit houten blokken, die steeds door de spelers worden verplaatst. Hierdoor ontstaat een ander het toneelbeeld en locatie. Dit dient zeker als een goede basis waar de cast mee kan werken. Omdat het zich afspeelt in een tijdbestek van een dag en nacht is het licht van belang. Het zachte licht bij de nacht en het volle licht bij de dag. Zeker iets wat het een extra dimensie aan het verhaal geeft.
 
Zeker voor de mensen die Onder het Melkwoud als boek of hoorspel kennen is deze versie een must see, want het niveau van het geheel is erg hoog. Onder het Melkwoud is nog op za 4 mei en zo 5 mei te zien in het Isala Theater in Capelle aan den Ijssel zorg dat je het niet mist!

Door Jennifer Hoffmann

Kijk HIER voor ons fotoverslag en hou onze facebookpagina in de gaten voor meer foto’s