Musicalnieuws.nl

Interview met regisseur Massimo Romeo Piparo over Jesus Christ Superstar‏

Massimo Romeo Piparo is niet alleen de regisseur en producent van de Italiaanse Billy Elliot. Hij is ook de regisseur en grote kracht achter de productie van Jesus Christ Superstar die in december naar Den Haag komt. Jesus Christ Superstar zit diep in zijn hart: ruim 20 jaar geleden was het de eerste show die hij regisseerde en na die eerste volgden verschillende keren. Natuurlijk maakten we vorige week van de gelegenheid gebruik om niet alleen met hem te praten over Billy Elliot, maar ook over Jesus Christ Superstar.

“In 2013 was het 40 jaar geleden dat de film werd uitgebracht en 20 jaar geleden dat ik mijn eerste productie van Jesus Christ Superstar maakte,” vertelt hij ons. “En dat waren twee bijzondere gebeurtenissen. Ik had contact met Ted Neeley vanaf het jaar 2000. Ik deed de show toen met Carl Anderson in de rol van Judas [red. Carl Anderson was de vertolker van Judas in de film] en twee jaar lang hebben we geprobeerd om Ted en Carl bij elkaar te halen voor een reunie. Ted was toen bezig met een aantal films in de Verenigde Staten en zat ook in een andere productie dus dat lukte maar niet. Toen hij uiteindelijk wel beschikbaar was en naar Italië kon komen overleed Carl Anderson helaas. Dus het is me nooit gelukt om beiden weer samen te brengen. Daarna heb ik Superstar nog een aantal keer op de planken gebracht en probeerde ik het nog een keer bij Ted. Dat was in 2010. Maar toen lag Andrew Lloyd Webber dwars. Ze waren toen bezig met de voorbereidingen van de Arena-productie in Engeland en hij wilde niet dat onze productie met Ted meer aandacht zou trekken. Twee jaar geleden probeerde ik het nóg een keer ter ere van 40 jaar Jesus Christ Superstar en Lloyd Webber gaf toen eindelijk het groene licht. Het is altijd een droom van me geweest om het te kunnen doen en die kwam uiteindelijk uit.
 
 
We vragen hem waarom dit altijd een droom voor hem is geweest. “Als sinds mijn jeugd ben ik gek op Jesus Christ Superstar. Nadat ik met Carl Anderson heb samengewerkt heb ik ook altijd de behoefte gevoeld om met Ted Neeley samen te werken. Ik ben opgegroeid met hem als gezicht van de film en Superstar was mijn eerste productie als regisseur. Het is mijn ‘mythe’, mijn show. Ik wilde dolgraag met hem samenwerken. Twee jaar geleden ontmoette ik hem voor het eerst en deden we samen de show. Ook Yvonne Elliman [red. Maria Magdalena in de originele film] en Barry Dennen [red. Pontius Pilatus] waren er toen bij en we hadden een grote reunie. Tim Rice is komen kijken en daar was ik ontzettend blij mee. ‘dit is één van de beste producties van Jesus Christ Superstar die ik ooit heb gezien’, zei hij tegen me. En om dat uit de mond van Tim Rice te horen maakte me ontzettend trots. Hij was het ook die me op een avond, tijdens het diner, aanspoorde om deze productie in andere landen op te voeren.”
 
 
We praten verder over het uitstapje naar Nederland. “Het was dus Tim Rice die me op het idee bracht. TEC Entertainment nodigde me uit en ze kwamen naar de show kijken. En zij wilden de show graag naar Nederland brengen. Ik ben erg blij dat de kaartverkoop goed gaat en dat er al drie extra shows zijn bijgekomen. En wie weet krijgen we een uitverkocht huis. Dat zou me trots maken.”
 
 
We vertellen Massimo dat Nederlanders behoorlijk skeptisch zijn. Hij lacht. “Ik weet wat je wilt gaan zeggen!” Waar mensen uit andere landen op facebook enthousiast reageerden op de entrée van Ted Neeley tijdens de Musical Sing-a-Long in augustus van dit jaar, ging het in Nederland veelal over het feit dat hij niet zong tijdens het optreden en over zijn leeftijd. “We wisten het, het was ons verteld. Als mensen er geen vertrouwen in hebben dat het een goede show wordt, dan moeten ze niet komen. Er zullen voldoende mensen zijn die de show wel gaan zien en zij zullen zien dat Ted het nog steeds fantastisch doet. Op het toneel is hij echt ongelofelijk. Hij heeft nog steeds een fantastische stem en zingt alles nog zoals hij dat vroeger deed. We hebben niets aangepast aan de toonsoorten, hij zingt live, ook het orkest op het toneel speelt live. Het was me verteld dat Nederlanders niet zo veel hebben met sterren uit het verleden, of minder respect hebben voor het verleden. Ik kom zelf uit een land waar geschiedenis en het verleden heel veel betekent. Je hebt het gezien hier in Rome: we leven midden tussen en bovenop de geschiedenis. Wij zijn ervan overtuigd dat we die sceptici de mond kunnen snoeren. We zijn er twee weken en ik weet zeker dat de mensen met positieve verhalen komen. Maar dan zullen er misschien geen kaartjes meer zijn voor hen die nog geen kaartjes hebben.”
 
“Ik ben heel erg blij met de samenwerking met TEC Entertainment. We weten allebei dat dit een hele krachtige productie is, het is niet alleen maar Ted Neeley. Het is een hommage aan de film, met bloemen, vrede, liefde. Het is ‘vintage’. Liefhebbers van de muziek zullen de show zeker willen zien. Het wordt een sprong terug naar de jaren ‘70: ‘A jump into the seventies’. We proberen de sfeer van de film op te roepen. Geluid, gitaren, keyboards, alles zoals het in de jaren ‘70 werd uitgevoerd. Het is één van de bekendste verhalen van de wereld, de laatste 7 dagen uit het leven van Jesus Christus. Het is ook een geweldige cast. De acteur die Judas speelt, Feysal Bonciani, doet me sterk denken aan Carl Anderson. We stellen ons bescheiden op maar we geven jullie heel veel redenen om naar de show te gaan en het zelf te bekijken. Ik kijk er erg naar uit! Dit wordt de eerste keer dat we naar het buitenland gaan. Inmiddels hebben we ook een uitnodiging om naar Israël te gaan en wellicht gaan we ook naar Estland en Kroatië. Samen met TEC Entertainment zijn we ook aan het kijken naar mogelijkheden in andere Noord-Europese landen. Het is de productie van mijn leven, de eerste en de langste!” sluit hij af.
 
 
Jesus Christ Superstar zal van 13 tot en met 23 december te zien zijn in het World Forum Theater in Den Haag.
 

Producties Musical 2.0 - 2024/2025