Musicalnieuws.nl

Interview met de cast van de Sound of Music

Zeven weken lang heeft musical-liefhebbend Nederland elke week gevolgd hoe Nandi van Beurden zich heeft bewezen als terechte winnares van het Avrotros-programma ‘Op Zoek Naar Maria’. Dinsdag 13 April mocht Stage Entertainment eindelijk de namen van de rest van de cast bekend maken. Een cast vol steracteurs, die na een lange theaterloze lockdown staan te popelen om met elkaar te mogen gaan repeteren.

Ook voor Belinda van der Stoep, die de rol van Barones Elsa Schräder zal gaan spelen, voelt het goed om eindelijk met z’n allen op te mogen starten. Het is voor haar ook alweer zes jaar geleden dat ze in een musical heeft gespeeld. “Ik heb de musicals wel gemist. In mijn stagejaar van de Toneelacademie mocht ik in ‘Dreamgirls’ spelen. Dat is precies het tegenovergestelde van wat er van je verwacht wordt als je afstudeert aan de opleiding, maar ik voelde dat ik het moest doen. Toen ik mijn mentor vertelde dat ik erin wilde spelen, moest die even opzoeken wat het was. Na mijn auditie hoorde ik dat ik zelfs understudy mocht worden van Lorrell, één van de Dreamgirls, en dat vond ik echt fantastisch. Ik ben heel blij om het weer te mogen doen.”
 
Als je een willekeurig persoon aan zou spreken op straat, en zou vragen wat die persoon weet over The Sound Of Music, kent iedereen wel een deuntje of een scène uit de film. De barones echter, wordt door de meeste Sound of Music-fans niet herinnerd als het meest sympathieke personage uit de musical. Ondanks dat, kijkt Belinda met veel begrip naar haar nieuwe rol. ‘Het zou heel lastig zijn om Barones Schräder te spelen als ik haar zou beschouwen als de heks van het sprookjesverhaal. Als actrice is dat niet de juiste manier om een personage te omarmen. Ik denk dat voor Elsa de gehele situatie heel overweldigend is. Ze komt ineens bij een gezin met zeven kinderen, dat is ook best wel veel. Ze wilt heel graag dat alles lukt, maar er speelt gewoon te veel mee. Ze weet ergens wel dat ze niet helemaal past bij Kapitein von Trapp, maar ze probeert het.’
 
Die audities voor de voorstelling waren voor de acteurs heel anders dan gewoonlijk. “De audities gingen allemaal via Zoom.” vertelt Belinda. “Normaal sta je zenuwachtig in een zaal voor een heel panel, maar nu mocht ik dat doen vanuit de comfort van mijn eigen woonkamer. Dat vond ik stiekem fijner, maar ook enorm spannend, ik was constant bang dat ze mij niet goed konden horen of dat de wifi ineens uit zou vallen.”
 
Ook voor Stefan van Rokebrand, die in de huid mag kruipen van Kapitein Georg von Trapp is zo’n perspresentatie na alle zoom-audities een aparte gewaarwording. “Het vreemde aan online auditie doen is ook dat ik de meeste van mijn collega’s nog helemaal niet had ontmoet. Carline Brouwer (de regisseur van The Sound Of Music) zie ik vandaag, op de perspresentatie, pas voor eerste keer in het echt.”
 
Toen Stefan zijn moeder vertelde dat hij in The Sound of Music mocht spelen, gilde ze bijna de ramen eruit. De filmversie, met Julie Andrews als Maria en Christopher Plummer als Kapitein von Trapp, is één van de eerste films zij ooit in de bioscoop heeft gezien. “Wat ik heel leuk vind aan de versie van Christopher Plummer is zijn ironie. Hij heeft enerzijds iets heel elegants en aristocratisch, maar anderzijds heeft hij ook en af en toe dat James Bond-achtige tongue in cheek. Dat was eigenlijk heel modern aan zijn versie. Het ouderwetse van de film zit meer in de vrouwenrollen. Wanneer de kapitein in tweestrijd is over het meevechten met de nazi’s of niet  zegt Maria letterlijk: ‘Wat je ook kiest, ik sta achter je.’. Daar kom je in de 2021-versie van The Sound Of Music, met Nandi als Maria, gelukkig niet meer mee weg.”
 
Ook Nandi van Beurden die rol van Maria zal gaan spelen hoopt een iets modernere en felle Maria neer te zetten. “Ik ben echt niet op mijn mondje gevallen. Dat heeft Maria ook, maar soms een beetje in de bedeesde variant, ik denkt dat ik dat ‘bedeesde’ wel weglaat. Ik kan heel direct de kapitein terechtwijzen en zeggen wat niet deugt.”
 
Stefan van Rokebrand heeft al eerder grote musicalrollen mogen spelen in onder andere ‘Het Pauperparadijs’, ‘Soldaat van Oranje’ en heeft zelfs in Musical Award in ontvangst mogen nemen voor zijn vertolking van Herman Brood in de musical: ‘Chez Brood’. Toch konden de rollen van Brood en von Trapp misschien niet verder uit elkaar liggen. ‘Er zitten, op die ironie na, waar Herman Brood zo ongeveer de uitvinder van was, erg weinig overeenkomsten tussen von Trapp en Herman Brood. Ik sta een beetje in het midden tussen die twee. Aan de ene kant de starre en formele von Trapp die nogal houdt van planning en structuur, en aan de andere kant de totale losbol die het liefst niets serieus neemt zoals Herman Brood. Die contrasten in jezelf opzoeken, dat vind ik zo mooi aan mijn vak.’
 
Ondanks Stefan’s vele ervaring op zowel film als theatergebied zal hij deze rol niet zomaar met twee vingers in de neus kunnen spelen. ‘Edelweiss voor de vijfentachtigste keer zingen, en het weer zingen alsof je gezin op het punt staat uit het land te vluchten en het de eerste keer is dat je optreedt in jaren, terwijl je hetzelfde lied die middag en tijdens een doorloop nog gezongen hebt, dat is de uitdaging.’
 
Toen The Sound of Music werd aangekondigd had Stefan niet gelijk verwacht om gevraagd te worden voor de rol van Kapitein. ‘Je onderschat voortdurend je eigen leeftijd. Toen ik gebeld werd om te auditeren voor Kapitein von Trapp dacht ik: ‘Daar ben ik toch veel te jong voor.’ Maar ik ben al 43 dus het zou eigenlijk heel goed kunnen.’
 
Voor Francis van Broekhuizen daarentegen is Moeder Overste een al levenslang een droom-rol. “Ik vind eigenlijk al heel lang dat ik Moeder Overste ben, en alle opera’s of musicals met nonnen vind ik gewoon het gillende einde. Sister Act vind ik ook geweldig. The Sound of Music loopt al sinds mijn vierde als een rode draad voor het leven. Het is voor mij ongeveer het allermooiste wat ooit op filmgebied is gemaakt. Ik zit bij elke zin mee te praten, en bij veel liedjes mee te janken.” Dat Francis de muziek van The Sound Of Music kan zingen staat buiten kijf, tijdens de lockdown heeft een album uitgebracht, getiteld ‘Francis zingt voor U!’, waarop ze al laat horen dat ze het prachtige ‘Climb Every Mountain’ met gemak weg zingt. “Als ik voor tv gevraagd wordt en ze roepen ‘zing ‘es wat!’ zing ik altijd het liefste ‘Climb Every Mountain’ of ‘You’ll Never Walk Alone, dat net als The Sound of Music geschreven is door Rodgers en Hammerstein’. Het is zulke fantastische muziek.”
 
De komische kant van Moeder Overste heeft Francis ook al meermaals aan Nederland kunnen laten zien, als finalist van De Slimste Mens en jurylid in o.a. All Together Now. Wat wordt dan nog de grootste uitdaging bij het spelen van de rol? “Ik ken The Sound of Music ongeveer zin voor zin, maar nu moet ik het ineens in het Nederlands leren. Dat is toch anders. Daarnaast heb ik een duidelijk beeld van Moeder Overste, maar ik zal samen, maar Carline en Stanley, onze choreograaf hebben ook een beeld van wat ze willen zien. Met Nandi heb ik straks ook een nieuwe dynamiek. Dat vind ik het leuke aan het beginnen met repeteren, dat we dan samen op zoek mogen gaan naar wat mijn versie van de rol zal worden.”
 
Ook het kloosterleven is voor Francis niet onbekend. Van kleins af aan droomde ze al van non worden, en ze heeft zelfs negen jaar lang de mis mogen dienen.  “Ik weet precies hoe de zegen gaat, hoe ze lopen, hoe je je handen hoort te houden in een habijt. Het is dat ik nog net niet ben ingetreden. Er zijn allerlei kleine details die ik meeneem die misschien niemand op het eerste gezicht zal zien, maar door die al die details samen zal het publiek hopelijk wel voelen dat mijn versie van Moeder Overste ‘klopt’ als het ware.”
 
Voor Nandi van Beurden waren het geen digitale audities voor de felbegeerde hoofdrol van Maria, maar zeven weken iedere zondag live auditeren voor 1,5 miljoen kijkers. “Ik voel mij sinds de finale al een hele week jarig.” vertelt Nandi “Je leeft elke keer de hele week toe naar zondagavond, en de dag erna kan je alweer beginnen met voorbereiden op je nummer voor de volgende liveshow. Het is ook heel gek om te weer te gaan repeteren. In ‘Op Zoek Naar Maria’ deed ik het volledig op adrenaline, nu mag ik gaan werken vanuit een soort rust.”
 
Ook de andere castleden hebben ‘Op Zoek Naar Maria’ uitgebreid gevolgd, tot aan de spannende laatste helft van de finale-aflevering waar alleen Natascha Molly en Nandi nog mochten strijden voor de rol. Zo vertelt Francis van Broekhuizen: “Als Natascha het was geworden had ik het ook geweldig gevonden, maar Nandi is voor mij de gedroomde Maria. Ze heeft alle lagen van de rol. Tijdens de finale van ‘Op Zoek Naar Maria’ heb ik zit huilen op de bank, het was net alsof ik zelf auditie moest doen, maar ik ben ook heel blij dat Natascha meegaat als understudy, want ook zij is werkelijk fantastisch.”
 
Voor Nandi is de rol van Maria niet geheel onbekend. In de 2014/2015 tour-versie van de productie mocht ze als understudy de rol al enkele keren spelen. Toch voelt deze nieuwe versie van de musical echt als een première. “De eerste keer Maria was meer een snuffelstage. Als understudy moet je je houden aan alle afspraken die gelden voor de first cast, daar is de hele voorstelling om heen gebouwd. Nu mag ik de rol van mezelf maken. Ik durf nu veel meer mee te nemen dat ik er ook als mezelf sta, in plaats van dat ik me hoef te voegen naar de mal van wat mensen verwachten. Ik ga Maria ook brengen zoals ik ben.”
 
Sinds 2015 is Nandi ook bij verschillende musicalproducties vocal-coach geweest voor de kinderen die meespeelden, en afgelopen lockdown heeft ze zelfs voor de klas gestaan. Daardoor snapt ze de onderlinge dynamiek van kinderen, die de zeven Von Trapp kinderen ook met elkaar zullen hebben, nog beter. De oudste van die zeven kinderen, Liesl, zal gespeeld worden door Esmee Mardjan (o.a. De Sprookjessprokkelaar van Efteling Theaterproducties).  Haar geheime geliefde en postbode van de familie Von Trapp, Rolf, zal gespeeld worden door Jimi Hendrikse (o.a. Kinky Boots van De Graaf & Cornelissen Entertainment). De rol van Oom Max zal gespeeld worden door William Spaaij, die we niet alleen in vele musicals (o.a. Mary Poppins, Shrek, Lazarus, De Kleine Blonde Dood, De Tweeling) maar ook in de finale-aflevering van ‘Op Zoek Naar Maria’ hebben mogen horen zingen, samen met winnares Nandi, waarmee William ook al heeft samengewerkt in 2017 in de musical ‘Was Getekend Annie M.G. Schmidt’.
 
Het is duidelijk de 2021-versie van The Sound of Music niet alleen geweldig gecast is, maar dat iedere acteur ook met heel veel liefde naar het verhaal, de muziek en zijn of haar rol kijkt. Het belooft niets anders dan een spannende, hartverwarmende versie te worden van die tijdloze musical.

Door: Mats Hoogland
 

Producties Musical 2.0 - 2024/2025