Musicalnieuws.nl

Holland Festival 2019: De wereld op het podium

Op woensdag 29 mei 2019 begint de 72ste editie van het Holland Festival. Het Holland Festival brengt de wereld op het podium met zowel nieuwe namen als grote meesters, uit onder andere Chili, Colombia, de Democratische Republiek Congo, Duitsland, de Verenigde Staten en Zuid-Afrika.

Deze editie is de eerste waarin gewerkt wordt met associate artists. In 2019 zijn dat William Kentridge en Faustin Linyekula. We presenteren van beide kunstenaars nieuw werk en tonen werk van aan hen gerelateerde kunstenaars. Tenslotte presenteert het festival dit jaar ook het grote Stockhausenproject aus LICHT. Het programma bevat dit jaar 39 voorstellingen en concerten en een uitgebreid contextprogramma. 

Het festival opent met The Head & The Load in Theater Amsterdam (in de Houthavens), een nieuwe muziektheatervoorstelling van William Kentridge met muziek van Philip Miller en Thuthuka Sibisi en een choreografie van Gregory Maqoma. De Belgische choreograaf Anne Teresa De Keersmaeker en de Catalaanse theatermaker Angélica Liddell maken hun rentree met recent werk. Nieuw op het festival zijn onder meer de Franse Philippe Quesne en de Poolse Krystian Lupa, die internationaal gezien tot de belangrijkste Europese theaterregisseurs van deze tijd behoren. Uniek is de muziektheatervoorstelling Triptych van onder anderen componist Bryce Dessner met het ensemble Roomful of Teeth, die gaat over het werk van de controversiële Amerikaanse fotograaf Robert Mapplethorpe. 

Associate artists
Met de Zuid-Afrikaanse William Kentridge en de Congolese Faustin Linyekula als associate artists heeft het festival dit jaar twee kunstenaars aan zich verbonden die wonen en werken in Sub-Sahara-Afrika, die met hun werk de hele wereld bestrijken en die ieder in hun eigen disciplines grote statuur hebben. Van beide kunstenaars toont het festival nieuw werk dat een prominente plaats krijgt in de programmering en er is gekeken naar inspiratiebronnen, thema’s en ambities. Van Kentridge zijn naast de openingsvoorstelling onder meer ook Paper Music en Ursonate te zien, en in Eye Filmmuseum staat William Kentridge – Ten Drawings for Projection, een tentoonstelling met onder andere de korte films die hem zoveel bekendheid hebben opgeleverd. Faustin Linyekula is aanwezig met zijn nieuwste werk Congo, een poëtische verbeelding van zijn thuisland, Sur les traces de Dinozord, een van de meest kenmerkende voorstellingen uit zijn oeuvre tot nu toe, en Not Another Diva …, dat hij maakte met de Zuid-Afrikaanse zangeres Hlengiwe Lushaba. Dit werk is te zien in zowel het Muziekgebouw als het Cultureel Educatief Centrum in Amsterdam-Zuidoost. Daarnaast regisseert hij Parlement debout, een theatrale parade door Amsterdam-Zuidoost met internationale en lokale uitvoerenden. Frascati is dit festival twee weken lang het ‘huis’ van onze associate artists, met een speciaal programma waarin naast werk van Kentridge en Linyekula ook nog onbekende makers uit hun studio’s een podium krijgen, evenals verwante kunstenaars zoals de Zuid-Afrikaanse choreograaf Gregory Maqoma en de Portugese theatermaker Tiago Rodrigues.

Karlheinz Stockhausen
In samenwerking met De Nationale Opera, het Koninklijk Conservatorium Den Haag en de Stockhausen-Stiftung für Musik presenteert het Holland Festival aus LICHT, een ruime selectie uit Karlheinz Stockhausens magnum opus LICHT, Die sieben Tage der Woche. Het wordt een van de grootste producties ooit op het Holland Festival, een muziektheatermarathon van 15 uur, verdeeld over drie dagen, met als een van de vele hoogtepunten het HELIKOPTER-STREICHQUARTETT, uitgevoerd vanuit vier helikopters hoog in de lucht boven de Gashouder van de Amsterdamse Westergasfabriek. De Britse producer en dj Actress laat horen waarom Stockhausen een van zijn grote inspiratoren is in Actress x Stockhausen Sin {x} II. Meer elektronische muziek komt van de Nederlandse Colin Benders (voorheen Kyteman), die met zijn Electro Symphonic Orchestra in de Grote Zaal van Het Concertgebouw staat. 

De wereld op het podium
Het Holland Festival biedt - dit jaar misschien meer dan ooit - een podium aan werk uit de hele wereld. We tonen Los Incontados: un tríptico van het Colombiaanse Mapa Teatro, een drieluik over de gewelddadige geschiedenis van het land. De Chileense regisseur Marco Layera (dit keer zonder zijn groep La Re-Sentida) brengt een voorstelling met en over negen tienermeisjes. Mitra is muziektheater dat het beklemmende, waargebeurde verhaal vertelt van een Iraanse psychoanalytica enTuran Dokht is een ‘interculturele herschrijving’ van Puccini’s opera Turandot, door de Iraans-Nederlandse componist Aftab Darvishi en Nederlandse regisseur Miranda Lakerveld. De Franse schrijver en rapper Abd Al Malik is in het Muziekgebouw te zien met zijn ‘ritmische rebellie’ Le Jeune Noir à l’épée, waarin hij, gebruikmakend van teksten van Charles Baudelaire en Édouard Glissant, vertelt over zijn jeugd en ontsnapping uit de Franse voorsteden. 

In het muziekprogramma vallen de Letse violist Gidon Kremer en zijn kamerorkest Kremerata Baltica op. Zij richten zich op de muziek en het veelbewogen leven van de Russische componist Mieczysław Weinberg. In het Muziekgebouw staat de installatie Eight, een digitaal project van de Nederlandse componist Michel van der Aa waarin hij met virtual reality een ruimtelijke ervaring van muziektheater creëert. 

In de theaterprogrammering staat De kersentuin van Internationaal Theater Amsterdam in coproductie met het Holland Festival. Regisseur Simon McBurney, die door het Holland Festival in Nederland werd geïntroduceerd, regisseert nu voor het eerst het Amsterdamse ensemble. Nieuw op het festival is de Amerikaan Richard Siegal. Zijn voorstelling Roughhouse is theater met dada-achtige dans over geweld in taal. 

Context
In een uitgebreid contextprogramma met debatten, workshops en inleidingen verdiept het Holland Festival het hoofdprogramma. Dit jaar wordt onder meer samengewerkt met The Black Archives en Black Renaissance, De Balie en Mister Motley. In de debatreeks The Welcome Table wordt nader ingegaan op de belangrijke onderwerpen en thema’s van het festival, zoals postkolonialisme, identiteit en verzwegen verhalen. Ook gaan associate artists William Kentridge en Faustin Linyekula met elkaar en andere kunstenaars in gesprek. Bovendien vertonen we voorafgaand aan het festival weer een reeks films die gelieerd zijn aan de voorstellingen. 

Toegankelijkheid
Het Holland Festival hecht veel waarde aan toegankelijkheid en voert daarom een gedifferentieerd prijsbeleid. Naast de reguliere kortingen voor jongeren, studenten en kunstvakstudenten, geldt dit jaar voor de voorstellingen Not Another Diva … en Electro Symphonic Orchestra een uniform laag tarief van slechts €15. Bovendien is een aantal voorstellingen gratis te bezoeken: Parlement debout, Vehicle, The Invisible Exhibition, Opera in het park en de Listening party met Eddy De Clercq. Ook neemt het festival zoals voorgaande jaren deel aan Geef een Toegift, een campagne waarbij bezoekers van het festival worden uitgenodigd bij te dragen aan een toegangskaartje voor iemand die dat zelf niet kan betalen. 

In totaal presenteert Holland Festival 64 producties met 139 voorstellingen / concerten / evenementen, verdeeld over 26 dagen, waaronder 9 wereldpremières, 7 Europese premières en 20 Nederlandse premières. Het festival duurt van 29 mei tot en met 23 juni 2019. Tickets zijn te koop via www.hollandfestival.nl.