Musicalnieuws.nl

Het is goed ganzenborden met Katharina Katharina in het Hofpleintheater tijdens de voorjaarsvakantie

63 vakjes telt het bord. Wie als eerste op vakje 63 uitkomt heeft gewonnen. Maar dan moet je er wel voor zorgen dat je niet op vakje 58 terecht komt, want dan ben je dood. Ook op vakje 52 heb je pech (de gevangenis), net als op 31 (de put). Ganzenbord: een eeuwenoud spel – rond 1640 voor het eerst in Nederland geïntroduceerd – als metafoor voor het leven. Weet je de dobbelstenen goed te gooien dan heb je voorspoed, maar er zijn genoeg vakjes waar het gevaar op de loer ligt.

Katharina Katharina (de dubbele naam is een foutje van de ambtenaar van de burgerlijke stand) houdt wel van een spelletje ganzenbord maar haar vader is vaak te moe om te spelen. En ook nog eens verliefd op haar juffrouw. Haar moeder is er vandoor met een Italiaan, dus daar heeft ze ook niets aan. Ze wordt boos omdat niemand met haar wil spelen en dan stampt ze door de vloer en komt in een levend ganzenbord terecht.
 
De eerste die ze daar ontmoet is moeder de Gans met haar ganzen en Hendrik, de hond – of is het een mens die zich als hond gedraagt omdat hij ook zo wordt behandelt? Moeder de Gans is al oud en een ervaren ganzenborder, aan Katharina Katharina moeten eerst nog de spelregels worden uitgelegd. Bovendien moet ze eerst nog een setje dobbelstenen aanvragen om aan het spel mee te kunnen doen.
 
Als ze die dobbelstenen eenmaal heeft ontvangen kan ze aan het spel beginnen en hoe verder ze komt hoe ouder ze wordt. Ze ontmoet haar prins op het witte paard, krijgt drie kinderen (die ze eigenlijk niet wil hebben), ontmoet wonderlijke figuren en bereikt langzamerhand het einde van het bord. Tussen het spel door leren we meer over de geboorte van Katharina Katharina en de problemen tussen haar vader en haar moeder. Aan het eind van het verhaal vragen we ons natuurlijk maar één ding af: gaat het haar lukken om weer uit het ganzenbord te komen en naar huis te komen?
 
Katharina Katharina in het Ganzenbord is geschreven door Heleen Verburg en ging in 2001 in première bij theater Artemis. Het stuk is vertaald in het Engels en Duits en won in 2002 de Duits-Nederlandse Kaas en Kappes Prijs en in 2004 de Duitse Jeugdtheaterprijs. Nu is het stuk dus voor korte tijd terug in een productie van Hofplein Rotterdam onder regie van Sharon Varekamp.
 
MusicalNieuws zag de première van cast B op zondag 25 februari en zag een sober vormgegeven voorstelling die door de prachtige feeërieke belichting (ontwerp: Tom Stiegelis) en zacht pastelkleurige kostuums (Yvette Bras) precies de juiste sfeer weet op te wekken. Met sterk spel weet de cast het publiek aan zich te binden, al klinken de liedjes nogal gedateerd. In zijn totaliteit weet de voorstelling echter ook nu nog te boeien en verdient het een nieuw publiek.
 
Katharina Katharina in het Ganzenbord is nog tot en met zondag 4 maart te zien in het Hofpleintheater in Rotterdam. Op 18 maart is de voorstelling te zien in het BREStheater in Brielle, op 8 april in Theater Twee Hondjes in Hellevoetsluis en op 3 juni in Theater Het Kruispunt in Barendrecht. Meer informatie kun je vinden op https://hofpleintheater.nl/agenda/katharina-katharina-in-het-ganzenbord/
 
Kijk HIER voor onze scènefoto’s van Cast A en het slotapplaus van Cast B. Wil je meer zien van “Katharina Katharina in het Ganzenbord”? Hou dan onze Facebook pagina in de gaten waar we binnenkort een uitgebreide fotoreportage zullen plaatsen.