Musicalnieuws.nl

Happily Ever After van Maas theater en dans boeit en ontroert

Een dansvoorstelling voor kinderen over de dood. Niet bepaald een meest voor de hand liggend onderwerp. Maas theater en dans durft de uitdaging aan. Happily Ever After ging afgelopen zaterdag, 30 september, in première in het “eigen” Maaspodium in Rotterdam.

In Happily Ever After laat choreograaf Jasper van Luijk zijn gedachten de vrije loop en brengt hij ons, met zijn vier dansers, naar het gebied - de wachtkamer - tussen leven en dood. De voorstelling begint grappig en op slapstick-achtige wijze. De vier dansers vallen bij bosjes neer en gaan keer op keer dood, onder meer door een giftge appel. Keer op keer komen ze ook weer tot leven, in sommige gevallen weer tot leven gewekt met een kus.
 
Dan verandert de sfeer en maakt één van de dansers vanaf het hoogste punt van het décor, letterlijk een vrije val en wordt het pikdonker. Tot leven gekust worden kan ze dit keer niet meer. Samen met de andere dansers wordt er vervolgens langzaam afscheid genomen van het aardse leven en begint er een nieuwe fase. Een voorstelling die grappig begint, op momenten ontroert en hoopvol eindigt: Maas theater en dans slaagt er met Happily Ever After in om het onderwerp dood om een mooie manier in beeld te brengen.
 
De vier dansers (Art Srisayam, Yeli Beurskens, Anton van der Sluis en Inés Belda Nácher) zijn uitstekend op elkaar ingespeeld en vormen een mooi geheel, zoals op het moment dat ze als een soort van rupsband van de schuin aflopende muur, die het spelvlak aan de achterzijde van het podium begrensd, afkomen. Niet alleen hun bewegingen vallen op, ook met hun mimiek weten ze de juiste tonen te treffen: vrolijk (zelfs ondeugend) in het begin van de voorstelling, treurig en verdrietig in het tussenstuk.
 
Het décor bestaat uit niet meer dan een schuin aflopende muur en een bladloze boom in bloei, die halverwege de voorstelling langzaam ook zijn bloemen verliest. Maar meer is ook niet nodig om het verhaal te vertellen. De muziek van de hand van Lennart Siebers gaat ook prachtig mee in de sfeer die men op wil roepen. Met name het zweverige, melancholieke nummer “Airborne” aan het eind van de voorstelling vult wat we zien op het toneel prachtig aan.
 
Happily Ever After is nog tot en met 30 december te zien in diverse theaters in het land. Daarnaast worden 17 besloten (school)voorstellingen gespeeld. Speciaal daarvoor is er een online magazine ontwikkeld (www.maastd.nl/magazine/happily) met meer interessante achtergrondinformatie, onder meer over de speellijst en de kaartverkoop.