Musicalnieuws.nl

Geslaagde 'Hamelen' van Eigenwijs Musicalkids Velsen‏

Er zijn van die verhalen of tv-series waarvan je hoopt dat het nooit goed eindigt, omdat anders het verhaal simpelweg is afgelopen. 'Kunt U mij de weg naar Hamelen vertellen, meneer?' was zo'n tv-serie. Je wist al kijker dat de serie ten einde zou komen als de verdwaalde inwoners van Hamelen de toegang tot hun eigen wereld weer zouden vinden en men nog lang en gelukkig zou leven.

Afgelopen zaterdag in de Stadsschouwburg Velsen, bij de tweede uitvoering van de gelijknamige musical door Eigenwijs Musicalkids Velsen, kwam dat gevoel weer even terug en was er even die hoop dat het verhaal nog iets langer zou doorlopen.
 
Dat gevoel was er niet alleen bij ons, ook bij de cast en bij de overige bezoekers leek het alsof men er niet genoeg van kon krijgen. En terecht, want we zagen een hele geslaagde voorstelling met een enthousiaste cast en een zaal, die zelfs open doekjes overhad voor een doping snuivende Guurt van Grasp en een uit zijn slof schietende Ambtenaar Ogterop. Ook de liedjes konden rekenen op een warm onthaal door de zaal, met name natuurlijk de onvergetelijke titelsong.
 
De musical 'Kunt U mij de weg naar Hamelen vertellen, meneer?' heeft als uitgangspunt het verhaal van de Rattenvanger van Hamelen. Het stadje Hamelen heeft last van een rattenplaag en huurt een rattenvanger in om de ratten te verjagen. Al spelend op zijn fluit lukt hem dat, maar dan krijgt hij niet de beloning die was afgesproken. Voor straf lokt hij de kinderen van het stadje met zich mee. In de musical volgen we de kinderen en de volwassenen, die per ongeluk mee zijn gelokt. Ze komen terecht in een andere wereld, en de enige uitweg leidt via de heks Wenzela. Onderweg naar haar ontmoeten ze de Koningin en haar dochter Prinses Madelein, maken ze kennis met de geliefde van de prinses, Prins Tor, en zijn rivaal Guurt van Grasp, en spelen ze een doorslaggevende rol in de Prinsentoto, waarvan de winnaar de hand van Prinses Madelein wint. Door het verslaan van de ijsheks Wenzela en de sleutel tot de toegang naar Hamelen te vinden lukt het de verdwaalden uiteindelijk om terug naar huis te komen.
 
De tv-serie en enkele liedjes uit de musical, stammen uit 1972 en de musical werd in het seizoen 2003/2004 opgevoerd. Sommige van de kinderen die zaterdag op het podium stonden waren toen nog niet eens geboren, maar het enthousiasme van zaal en spelers bewijst dat het verhaal en de liedjes echt tijdloos zijn. De eerste tonen van de titelsong zorgen al voor opwinding in de zaal en een gevoel van herkenning.
De opwinding in de zaal blijft gedurende de gehele voorstelling hangen. Dat is de verdienste van de jeugdige cast (van 10 – 21 jaar) die met zichtbaar veel plezier en als één groep een prima voorstelling speelt. Donna Serné mag beide aktes openen als Lidwina Walg. Haar ‘Ach ach rattenvanger’ zet meteen de toon. Mike Weeda, die de rol van Bertram Bierenbroodspot speelt valt op door zijn mooie stem, o.a. in ‘Er gaat helemaal niets boven jou’, waarin hij prima gesecondeerd wordt door Marieke Kors (Lidwientje). In zo’n leuke cast als deze is het lastig om acteurs de rol van slechterik te laten spelen. Bij Wenzela (prima gespeeld door Emma Wagemans) en Gruizel Gruis (Shavawn Koese) lukt dat nog wel, mede door de kostuums en de grime. Bij Guurt van Grasp (Jim Adema) is het echter ondoenlijk om zijn hoge aaibaarheidsfactor te verbergen achter een laag grime of een boevenpak. Het leidt tot een bijzondere scène als hij in de slaapkamer doping snuift die hij verborgen houdt in zijn teddybeer. Even weet hij daarmee de show te stelen. Ook Tabor Idema als Ambtenaar Ogterop mag niet onvermeld blijven. Hij speelt de rol op een hele leuke manier en de verandering in zijn spel als heks Wenzela komt geloofwaardig over.
 
Een compliment moet ook gegeven worden aan de live band, het décor en met name aan de kostuumontwerpers. De kostuums van de hoofdrolspelers waren om door een ringetje te halen, en tot het laatste moment (het blauw van Wenzela, de snor (of niet) van Ambtenaar Ogterop, de kniekousen van Prins Tor) werd gelet op de details.
 
Eigenwijs heeft het hele seizoen (vanaf september 2014) toegewerkt naar de serie van twee voorstellingen. Met een cast van 35 speler(tje)s, ondersteund door décorbouwers, kledingmakers, een live band en vele anderen een prestatie die er wezen mag en die werd beloond met twee uitstekend gevulde zalen, met enthousiast publiek. Ook de achterliggende doelstelling van Eigenwijs, namelijk dat kinderen en jongeren zichzelf leren overtreffen en een groter zelfvertrouwen opbouwen in het presenteren van zichzelf, werd ruimschoots gehaald. En dat is iets waar Eigenwijs trots op mag zijn.