Musicalnieuws.nl

Flanders Fields: de oorlog achter het front‏

Het kan niemand ontgaan zijn dat het vorig jaar 100 jaar geleden was dat de Eerste Wereldoorlog uitbrak. Een oorlog die het leven heeft gekost aan miljoenen mensen, waaronder militairen die hun eigen vrijheid opofferden om anderen de vrijheid te bezorgen.

Nederland was neutraal in die tijd en het oorlogsgeweld vond dan ook niet plaats op Nederlands grondgebied. België, gelegen tussen Frankrijk en Duitsland, en zijn inwoners kregen het echter stevig te verduren en veel oorlogshandelingen hebben dan ook in het zuiden van het land plaatsgevonden, zoals de slagen om Ieper en Passendale, om er maar een paar te noemen.
 
In het gehucht Lijssenthoek in de gemeente Poperinge was van 1915-1920 het grootste evacuatiehospitaal in de omgeving van Ieper ingericht. Naast het hospitaal werd een kerkhof aangelegd, waar de doden werden begraven, die zodoende Poperinge als eindbestemming hadden. Deze Lijssenthoek Military Cemetary, waar 10.784 slachtoffers zijn begraven, vormt deze weken letterlijk het décor voor de voorstelling ‘Flanders Fields, eindbestemming Poperinge’, een crossover tussen muziek, theater en film, die in opdracht van de Stad Poperinge is geproduceerd door Music Hall. Naast War Horse is Flanders Fields daarmee de tweede productie van Music Hall dit jaar die in het teken van de Eerste Wereldoorlog staat.
 
 
Voorafgaand aan de voorstelling werden de aanwezigen welkom geheten door Jurgen Vanlerberge, Schepen [red. wethouder] van Toerisme, Christof Dejaegher, Burgemeester van de stad Poperinge en Geert Allaert, kind van de regio en CEO van Music Hall. Daarna was het de beurt aan de cast om het stokje over te nemen, met een inleidend woord van Steve Aernouts in zijn rol van schrijver Pieter en een saluut van de gehele cast aan zij die hun leven hebben opgeofferd voor onze vrijheid. Een bijzondere start van de voorstelling, die daarna geruisloos overging in het echte spel.
 
De voorstelling speelt zich af op de begraafplaats waar enkele rusteloze zielen hebben het op zich genomen om voor eeuwig de rust van de doden te beschermen. Die rust wordt grondig verstoord als een theaterproducent en scriptschrijver Lijssenthoek aandoen met het plan om een stuk te maken over de geschiedenis van de begraafplaats. Om inspiratie op te doen blijft schrijver Pieter op de locatie overnachten. Dan blijkt dat hij de rusteloze geesten kan zien en vanaf dat moment lopen heden en verleden door elkaar heen. Wat we vervolgens zien zijn de verhalen van de geesten, 4 soldaten en één verpleegster, Nellie, die zorgde voor de gewonden in het hospitaal. Verhalen van achter het oorloogsfront, die misschien minder spectaculair ogen dan de verhalen uit de loopgraven, maar die wel laten zien dat de gesneuvelden mensen met een eigen leven waren, die hun eigen leven hebben opgegeven en opgeofferd.
 
 
Bij de verhalen van de soldaten en verpleegster wordt veel gebruik gemaakt van filmbeelden die op een groot scherm achter op het podium te zien zijn. Mooie beelden ondersteund door muziek van componist Matt Dunkley, die een toegevoegde waarde hebben in de voorstelling, maar die er wel voor zorgen dat er op het toneel zelf op die momenten weinig gebeurt. Heden en verleden lopen door elkaar heen, waarbij het verhaal van het heden (het maken van een theaterproductie over de Eerste Wereldoorlog) ook ingaat op de twijfels en onzekerheden de de makers daar zelf bij hebben. Zo lijkt de producent vooral uit op zo veel mogelijk winst (met het idee van ‘Nellie, de Musical’) waar de scriptschrijver zich liever wil concentreren op de verhalen van de gesneuvelden, zonder toeters en bellen.
 
 
Speciaal voor deze productie is bij de begraafplaats een tijdelijk theater gebouwd en enige meters verder een tijdelijke foyer. Bij binnenkomst in het theater loopt het publiek door een gang die is ingericht met attributen uit de Eerste Wereldoorlog en waan je je even terug in de tijd. Het theater ziet er prachtig uit, met comfortabele stoelen en vanaf elke plaats een goede zichtlijn.
 
Met Flanders Fields, onder regie van Indra Siera, heeft Musical Hall een bijdrage willen leveren aan de nagedachtenis van de mannen en vrouwen die tijdens de oorlog om het leven kwamen met de boodschap dat de generaties die na hen kwamen de vrijheid aan hen te danken hebben. Daarin is Music Hall geslaagd, met een combinatie van muziek, theater en film, op een wel heel bijzondere locatie. Een locatie die, samen met de gesneuvelden de hoofdrol speelt in deze productie en die een indrukwekkend décor vormt.
 
 
Flanders Fields, eindbestemming Poperinge wordt gespeeld door Eve van Avermaet, Laurens Aneca, Lander Depoortere, Steph Goossens, Maerten Goffin, Tristan Versteven, Steve Aernouts, Joke de Bruyn en Pascal Maetens. De eenakter is tot en met 14 juni te zien in het speciaal gebouwde theater naast het bezoekerscentrum van Lijssenthoek Military Cemetery in Poperinge (België).