Musicalnieuws.nl

De Grote Drie is het startsein voor een mooie inhaalslag

Wie de ‘Grote Drie’ zegt in de theaterwereld weet meteen dat het over Toon Hermans, Wim Kan en Wim Sonneveld gaat. Een vrouwelijk equivalent bestond nog niet, maar daar is sinds maandag 13 februari officieel verandering in gekomen. In de stadsschouwburg van Utrecht ging de voorstelling ‘Adèle Conny Jasperina – De Grote Drie’ in première.

Over veel bekende mannelijke Nederlandse artiesten zijn al diverse theaterproducties gemaakt. Wim Sonneveld, Toon Hermans, Wim Kan, André Hazes Johnny Jordaan, Robert Long, Ramses Shaffy, Louis Davids, Dorus, Willem Ruis en Herman Brood vielen deze eer te beurt. De theaterproducties over vrouwelijke artiesten steken daar wat karig bij af. De lijst beperkt zich tot Fien de la Mar, Willeke Alberti en Mary Servaes.
 
DommelGraaf & Cornelissen Entertainment vond het de hoogste tijd om een inhaalslag te maken. Met de productie ‘Adèle Conny Jasperina – De Grote Drie’ is de eerste stap gezet. Adèle Bloemendaal (vertolkt door Ellen Pieters), Conny Stuart (Frédérique Sluyterman van Loo) en Jasperina de Jong (Hanneke Drenth) bijten de spits af. De drie legendarische cabaretvrouwen worden in het fictieve stuk bijgestaan door assistent en reisleider Gabriël (David van den Tempel).
 
Drie voormalige theaterdiva’s op één podium gaat dat samen? In ‘Adèle Conny Jasperina – De Grote Drie’ gebeurt het gewoon. Eerst stribbelen de dames nog wat tegen, maar als er een uitnodiging komt van een rijke club Hollandse emigranten in het buitenland gaan ze één voor één overstag. De gage van twinitigduizen gulden geeft bij Adèle, een vedette met chronisch geldgebrek, de doorslag. Conny en Jasperina hebben hun twijfels, maar als Conny in de show haute couture mag dragen en Jasperina invloed krijgt op het programma staat het licht op groen.
 
Het is het startsein voor een humoristische en muzikale voorstelling, waarin grote successen zoals ‘Chopins Minutenwals’, ‘Zeur niet!’, ‘Wat heb je gedaan, Daan’, ‘De Vleselijke woning’, ‘Het is over’ en ‘De Wandelclub’ de revue passeren.
 
Van de ‘Grote Drie’ krijgt Adèle Bloemendaal weliswaar de meeste aandacht, maar Conny Stuart en Jasperina de Jong worden zeker niet ondergesneeuwd. Ellen Pieters zet een overtuigende Adèle Bloemendaal neer. Ze beheerst de stem en karakteristieke lach van Adèle, die vlak voor de eerste voorstelling op 21 januari op 84-jarige overleed, perfect. Ook Frédérique Sluyterman van Loo imiteert de dictie en maniertjes van Conny Stuart magnifiek. Hanneke Drenth kruipt met haar verfijnde motoriek sterk in de huid van Jasperina de Jong.
 
Wat deze voorstelling duidelijk maakt, is het feit dat het jammer is dat Adèle Bloemendaal, Conny Stuart en Jasperina de Jong nooit echt samen op één podium in een voorstelling hebben gestaan. En dat is echt eeuwig zonde.

Kijk hier voor ons foto verslag 
Musical 2.0 audities juni 2024