Musicalnieuws.nl

Cast van De Tweeling en liefhebbers bekijken 'the making of..'‏

Musicalliefhebbers en meer in het algemeen theater/cultuurliefhebbers vinden het niet alleen leuk om in het theater naar een voorstelling te kijken, maar ervaren het als een toegevoegde waarde om een blik achter de schermen te werpen en meer te weten te komen over de ins en outs van een bepaald gezelschap of een bepaalde voorstelling.

Dat ervaren we zelf in ons werk voor een theaterwebsite, via speciale toonmomenten, openbare repetities en gesprekken met castleden en creatives. En dat is ook te merken aan tv-programma’s als ‘Bloed, Zweet en Snaren/Blaren/Aria’s’ die gedurende lange tijd gezelschappen als De Nationale Opera volgen. Naast interessante achtergronden laten deze ‘Making of...’ programma’s zien hoeveel werk er niet achter de schermen wordt verzet om het theaterpubliek een mooie avond te bezorgen. Dat wordt wel eens vergeten en deze documentaires doen ons dat weer even beseffen.
 
 
Afgelopen donderdag, 3 december, zat de cast van de musical De Tweeling, voorafgaand aan de avondvoorstelling, eerst zelf in de zaal. Samen met de creatives, genodigden en liefhebbers keken zijn naar “The Making Of De Tweeling”, die in een klein half uur een prachtig kijkje achter de schermen toont van belangrijke momenten in het maakproces van De Tweeling. Ook zijn interviews te zien met onder meer Joop van den Ende en Ulrike Bürger-Bruijs, Tessa de Loo, JB Meijers en Ilse DeLange en hoofdrolspelers Rosa da Silva, Hanna van Vliet en William Spaaij.
 
Na de vertoning van de documentaire spreekt MusicalNieuws met Marijn Snik, die voor deze speciale avond samen met haar moeder naar het DeLaMar Theater is gekomen. ‘Ik ben erg fan van deze musical, vind het een heel erg mooi verhaal en vind de cast ook ontzettend goed. Daarom ben ik vanavond hierheen gekomen,’ vertelt ze ons. “Dit is de derde keer dat ik de musical ga zien en “The Making Of..” vond ik echt super om te zien. De beelden van het repetitieproces bijvoorbeeld en de liedjes die ze aan het repeteren zijn. Omdat ik nu de voorstelling al gezien heb is het leuk om te zien hoe het is ontstaan en gemaakt. Ook bij andere musicals zou ik het wel heel leuk vinden om dit soort dingen te zien. Op het toneel zie je alleen de castleden en zie je hoe ze hun rol spelen, maar ik vind het ook leuk om de castleden als zichzelf te zien en hoe ze omgaan met hun vak.’ Over De Tweeling zegt ze tot slot: ‘Ik vind het een hele mooie musical. Ik hou erg van de muziek, die vind ik echt schitterend. Bij veel musicals heb je dat het heel erg groot is en heel erg overdreven, maar De Tweeling is kleiner en subtieler, en dat vind ik prachtig!”
 
 
Isabelle van den Boomen van Isa Music & Media heeft “The Making Of De Tweeling” gemaakt. Ook met haar spreken we kort na afloop van de vertoning, vlak voordat de voorstelling begint. ‘Het is super cool dat de cast van de musical mijn video van “The making Of ..” gaat zien en het is ook een mooie afsluiting van een project van een paar weken lang. Van tevoren had ik samen met Stage Entertainment een lijst gemaakt van mensen die ik voor de video zou kunnen spreken en daar heb ik gedurende die weken interviews voor gepland. Daarnaast ben ik aanwezig geweest bij verschillende momenten, zoals opnames in de Wisseloord Studios, de eerste repetities, de eerste try out en natuurlijk de première. Allerlei soorten momenten die interessant zouden zijn om te bekijken. Het was echt te gek om te zien hoe vanuit het niets een voorstelling wordt gemaakt, die je dan uiteindelijk in het theater ziet. Echt erg knap hoe ze dat doen en dat heb ik in beeld gebracht.’
 
‘Bij “Moeder Ik Wil Bij De Revue” heb ik al 15 losse video’s gemaakt. Dat ging volgens hetzelfde recept, maar dan gefocust op bepaalde onderdelen, zoals de kostuumafdeling, de choreografie etc. Dit is voor het eerst dat ik een documentaire van een half uur heb gemaakt. En dat is net iets anders qua stijl, aanpak en montage. Het kiezen tussen welke opnames ik wel kon gebruiken en welke niet was best wel moeilijk. Een soort van “Kill your darlings..”. 25 minuten lijkt heel lang, maar is erg kort, dus je zult keuzes moeten maken. Uiteindelijk vind ik hem goed zoals hij is en geeft de video een helder beeld van hoe het er achter de schermen aan toegaat.’
 
‘Hij komt nu bij alle grote regionale oproepen,’ zegt ze tot slot. ’Hopelijk zullen veel mensen de video op die manier zien. Uiteindelijk denk ik ook dat hij online te zien is.’
 
 
Na afloop van de voorstelling gaan Marijn en Isabelle nog samen met de voltallige cast op de foto. Een mooie afsluiting van een geslaagde avond. De musical De Tweeling is nog tot en met 31 januari 2016 te zien in het DeLaMar Theater in Amsterdam. Daarna volgt een landelijke tournee tot en met 26 juni 2016. Wat ons betreft mag “The Making Of De Tweeling” voorafgaand aan elke voorstelling worden getoond, zodat zo veel mogelijk mensen kunnen zien hoe de voorstelling tot stand is gekomen. Al zou een serie “Bloed, Zweet en Musicals” in de toekomst ook mooi zijn!
 
 
Musical 2.0 audities juni 2024