Musicalnieuws.nl

Brassica Musical scoort een voltreffer met Titanic de Musical

Eigenlijk is het een ondankbare taak om een verhaal te moeten vertellen, waarvan iedereen de afloop al weet. Ook zij die geen film of musical hebben gezien. Dat de Titanic aan het eind van het verhaal zinkt kan geen verrassing zijn. Toch lukt het Brassica Musicals om het publiek van begin tot eind te boeien en mee te nemen in dit epische verhaal.

Dat verhaal van de eerste vaart van de Titanic begint vol hoop bij al diegenen die aan boord van het schip gaan: bemanning en derde-, tweede- en eersteklas passagiers. Aan het begin van de musical maken we kennis met hen en zijn we getuige van de feestelijke afvaart.
 
In de loop van de eerste akte nemen we deel aan het leven aan boord: de saaie diners aan de kapiteinstafel en de uitgelaten sfeer bij de derdeklas passagiers die allen dromen van een betere toekomst in Amerika. We zien echter ook de druk die reder Bruce Ismay (Leon Mulder) zet op kapitein Smith (Cris Bakker) en zijn bemanning om toch vooral zo veel mogelijk vaart te maken opdat records kunnen worden gebroken. En we zijn getuige van de twijfels die men heeft in moderne ontwikkelingen als telegrafie, maar ook het grenzeloze vertrouwen in de onzinkbaarheid van het schip.
 
In de tweede akte, nadat het schip op een ijsberg is gelopen, zien we vervolgens het goede en het slechte in de mens bovenkomen. Bij een calamiteit als deze is het motto “vrouwen en kinderen eerst” natuurlijk van kracht, maar in de tijd van de ondergang van de Titanic (1912) gold dat in mindere mate voor de laagste klassen. En toonden sommige mannen zich van hun slechtste kant. Bij reder Ismay, kapitein Smith en ontwerper van het schip Thomas Andrews (Peter Koning) groeit ondertussen de twijfel en de wanhoop en schuift men elkaar de schuld in de schoenen.
 
Het leidt uiteindelijk tot de hartverscheurende taferelen van mannen en vrouwen (en kinderen) die van elkaar gescheiden worden, de gelatenheid en berusting bij anderen en uiteindelijk de ondergang van het schip en het lijden van hen die een plek wisten te bemachtigen in de reddingsboten.
 
Titanic is een musical vol dramatiek over een ramp die in de tijd waarin het gebeurde zijn weerga niet kende. Een ramp ook die toentertijd niet te bevatten was, mede door het gebrek aan beeldmateriaal en het feit dat pas een aantal dagen later de omvang van de ramp duidelijk werd. Tegelijkertijd gaat de musical juist ook over de menselijke maat: de hoop en grote verwachtingen aan het begin van de reis, de toekomstplannen van personeel en passagiers, het ongeloof en de wanhoop en het verdriet.
 
Ineke de Geus weet in haar regie de juiste balans te vinden en laat de aandacht vooral uitgaan naar die menselijke maat. Het verhaal van de opvarenden en hun lot staat voorop; de ramp zelf is niet zichtbaar maar continu voelbaar. En gaat daarmee door merg en been.
 
Kleine scenes worden memorabel door het goede spel van de acteurs. Zo brengt Wesley Lont als hofmeester Etches precies de juiste timing en attitude in zijn zinnen op het moment dat hij het echtpaar Straus (Tim Kenter en Julia Gabeler) een fles champagne aanbiedt. En is de ontzetting van het gezicht van Charles Clarke (Luuk Schwering) af te lezen als zijn vrouw bij hem weggetrokken moet worden om in een sloep te stappen.
 
Het uitstekende spel geldt ook voor de hoofdrolspelers, al is er in deze musical maar één echte hoofdrol: de ijsberg. Jennifer Terwel is al jaren een vaste waarde bij Brassica Musicals en maakt ook nu weer indruk als tweede klas passagier Alice Beane. Hetzelfde geldt voor Peter Koning die weer iets moois maakt van zijn rol als ontwerper Thomas Andrews. Samen met Cris Bakker en Leon Mulder vormt hij een geloofwaardig trio van verantwoordelijken.
 
Nieuw in de Brassica familie is Daphne Dekker die indruk maakt als derde klas passagier Kate McGowan en moeiteloos meegaat in het hoge niveau. Hetzelfde geldt voor (derdejaars Brassicaan) Denis Velic in de rol van stoker Frederick Barrett. Zijn versie van “Barrett’s Lied” klinkt als een klok. Mathijs Kuijper toont zich als 1e stuurman Murdoch een ware rots in de branding die bijna continu op de brug staat.
 
Visueel ziet deze versie van Titanic er prachtig uit: decor, kostuums en kap en grime staan volledig in dienst van de acteurs en het verhaal en zetten hun prestaties kracht bij.
 
Titanic heeft een prachtige score van de hand van Maury Yeston, subliem uitgevoerd door het Grand Circle Orchestra onder leiding van Gerbrand van Kolck.
 
Dit was het vierde jaar dat MusicalNieuws te gast was bij Brassica Musicals. In die jaren heeft deze groep spelers ons altijd weten te verbazen en heeft men elk jaar weer de lat voor zichzelf hoger gelegd. Alleen al de groei die men in die jaren heeft bereikt maakt een bezoek aan Heerhugowaard de moeite waard. De data van de nieuwe productie Zorro! (12, 13 en 14 april 2019) staan dan ook al in onze agenda genoteerd.
 
Kijk HIER voor onze fotoreportage. Wil je meer zien van de musical Titanic van Brassica Musicals? Hou dan onze facebook pagina in de gaten, waar we binnenkort een uitgebreide fotoreportage zullen plaatsen.