De musical “HEX: Het Verdwenen Dorp”, gebaseerd op het gelijknamige boek van Thomas Olde Heuvelt, ging afgelopen vrijdag, 11 juli in première in het Buytenpark Theater in Zoetermeer. De musical vertelt het verhaal van de bewoners van het Gelderse Beek, die in 1666 na een pestplaag op mysterieuze wijze verdwenen. In 1713, probeert een Amsterdamse handelaar, Jacob van Randwijck, onbekend met de gebeurtenissen van een halve eeuw eerder, het dorp nieuw leven in te blazen. Van Randwijck wordt gewaarschuwd door de bevolking van het nabijgelegen Ubberghen, die hem vertelt over de vloek die over Beek is uitgesproken door Katharina van Wyler. Zij werd ooit veroordeeld als heks, omdat zij haar, aan de pest overleden, zoontje weer tot leven zou hebben gewekt. Van Randwijck laat zich niet weerhouden door de waarschuwingen. Hij brengt Amsterdamse arbeiders naar Beek en zet daar een lijn van wasserijen en blekerijen op.
Beek komt weer tot leven, maar dan gaat het mis. De arbeiders horen gefluister uit de muren van de kerk komen en er worden schimmige gedaanten waargenomen. Katharina zelf verschijnt op de trappen van de kerk. Om het dorp voor de tweede keer te redden moet Jacob de confrontatie aan met de dode heks en zet daar zelfs het leven van zijn eigen zoon voor op het spel.
Het team van Storytellers heeft met “HEX: Het Verdwenen Dorp” een intrigerend verhaal om een mooie productie van te maken. Een verhaal ook geschikt voor mooie massascènes en dorpse taferelen, en dat alles in de open lucht van het Buytenpark. Het speelveld is breed en het décor ziet er mooi uit. Aan de massascènes is echt aandacht besteed. In het begin van het verhaal kom je echt in de sfeer van het platteland door het gebruik van een kleine kudde schapen, geleid door een herder met zijn hond, waar je nauwelijks je ogen van af kunt houden. Later volgt nog een confrontatie tusssen de nieuwe bewoners van Beek en de inwoners van Ubberghen, compleet met zwaarden, bijlen en houten stokken. Beide scènes zien er prachtig uit en er wordt ten volle gebruik gemaakt van de breedte van het speelveld. Ook de choreografie die wordt opgevoerd ziet er goed verzorgd uit.
Wel jammer is dat de ‘triple threat’, waar het musicalgenre zo bekend om staat (zang, dans en spel), fysiek van elkaar gescheiden worden, door de professionele zangers, waaronder ‘oudgedienden’ Milan van Weelden en Bart van der Meer, bovenop de huizen van het dorp te plaatsten en hen hierdoor niet in het spel te betrekken. Een gemiste kans, want de mooie composities krijgen daardoor letterlijk en figuurijk iets afstandelijks. Ook tijdens het slotapplaus verlaten de zangers hun posities niet waar je ze zou gunnen om hun verdiende applaus iets dichter bij het publiek in ontvangst te nemen.
Al met al zorgt de inhoud van het verhaal, de mooie enscenering en choreografie, de inzet van alle spelers en zangers en de omgeving van het Buytenpark voor een mooie avond uit. De voorstellingen in het Buytenpark zijn inmiddels een traditie geworden tijdens de zomermaanden. Een goede traditie die wat ons betreft in stand gehouden mag worden.
“HEX: Het Verdwenen Dorp” is nog te zien in het Buytenpark in Zoetermeer tot en met zondag 20 juli.
Beek komt weer tot leven, maar dan gaat het mis. De arbeiders horen gefluister uit de muren van de kerk komen en er worden schimmige gedaanten waargenomen. Katharina zelf verschijnt op de trappen van de kerk. Om het dorp voor de tweede keer te redden moet Jacob de confrontatie aan met de dode heks en zet daar zelfs het leven van zijn eigen zoon voor op het spel.
Het team van Storytellers heeft met “HEX: Het Verdwenen Dorp” een intrigerend verhaal om een mooie productie van te maken. Een verhaal ook geschikt voor mooie massascènes en dorpse taferelen, en dat alles in de open lucht van het Buytenpark. Het speelveld is breed en het décor ziet er mooi uit. Aan de massascènes is echt aandacht besteed. In het begin van het verhaal kom je echt in de sfeer van het platteland door het gebruik van een kleine kudde schapen, geleid door een herder met zijn hond, waar je nauwelijks je ogen van af kunt houden. Later volgt nog een confrontatie tusssen de nieuwe bewoners van Beek en de inwoners van Ubberghen, compleet met zwaarden, bijlen en houten stokken. Beide scènes zien er prachtig uit en er wordt ten volle gebruik gemaakt van de breedte van het speelveld. Ook de choreografie die wordt opgevoerd ziet er goed verzorgd uit.
Wel jammer is dat de ‘triple threat’, waar het musicalgenre zo bekend om staat (zang, dans en spel), fysiek van elkaar gescheiden worden, door de professionele zangers, waaronder ‘oudgedienden’ Milan van Weelden en Bart van der Meer, bovenop de huizen van het dorp te plaatsten en hen hierdoor niet in het spel te betrekken. Een gemiste kans, want de mooie composities krijgen daardoor letterlijk en figuurijk iets afstandelijks. Ook tijdens het slotapplaus verlaten de zangers hun posities niet waar je ze zou gunnen om hun verdiende applaus iets dichter bij het publiek in ontvangst te nemen.
Al met al zorgt de inhoud van het verhaal, de mooie enscenering en choreografie, de inzet van alle spelers en zangers en de omgeving van het Buytenpark voor een mooie avond uit. De voorstellingen in het Buytenpark zijn inmiddels een traditie geworden tijdens de zomermaanden. Een goede traditie die wat ons betreft in stand gehouden mag worden.
“HEX: Het Verdwenen Dorp” is nog te zien in het Buytenpark in Zoetermeer tot en met zondag 20 juli.