Donderdag 10 april was de premièredag voor de musical Ciske de Rat door Musicalvereniging BOeMS uit Tilburg, zondag 13 april was het al weer tijd voor de laatste voorstelling. MusicalNieuws bezocht na de eerste doorloop ook de première en de laatste voorstelling.
In de musical Ciske de Rat zien we het levensverhaal van de Amsterdamse Ciske Vrijmoeth waarbij verleden en heden ingenieus door elkaar heen lopen. Het heden heeft met het verleden te maken, en raken elkaar daadwerkelijk op de momenten dat de jonge Ciske en de volwassen Ciske een duet met elkaar aangaan. Het is een zwaar en donker verhaal, maar wel eentje met een happy end.
Ook voor BOeMS geldt dat happy end. Er is door alle medewerkers en door de kindercast die afkomstig is van TiKiKo lang gewerkt aan deze voorstelling en in die periode is Ciske de Rat uiteindelijk gegroeid tot een productie die er wezen mag.
Wat opvalt tijdens de laatste voorstelling is dat het tempo er goed ingehouden wordt en alle changementen soepel en foutloos worden uitgevoerd. Dat wordt mede mogelijk gemaakt door het decorontwerp gemaakt door Carla Janssen Häfelt, die ook verantwoordelijk was voor het originele decor van de Ciske de Rat, waarvan een loopbrug over de lengte van het podium en twee verrijdbare trappen de basis vormen. De betonnen uitstraling van deze basis (baksteen was misschien beter geweest) vormen wel een te groot contrast met locaties, zoals het huis van Ma Vrijmoeth (heerlijk vilein gespeeld door Sandra Schollen) en de wasserij van tante Jans (Marieke van Bommel-Bekker) met zijn wasmiddelen op het schap, die verder zijn ingevuld met een fantastisch oog voor detail. Zo komt er in de straatscenes een kinderwagen voor die echt in de jaren 30 van de vorige eeuw had kunnen rondrijden. Ook de kostuums, ontworpen door Glenn Hewitt, versterken het tijdsbeeld. Het live orkest, met de accordeonist als gast op de bruiloft, levert eveneens zijn bijdrage aan een geslaagde voorstelling.
Luuk Matthijssen mag de rol van kleine Cis spelen. Hij begint een beetje timide aan zijn rol (in het echte leven zal hij zeker geen doerak als Ciske zijn) maar in de loop van de eerste akte groeit hij zichtbaar in zijn rol. De moordscene, vlak voor de pauze, is sterk en echt aangrijpend.
Vocaal levert BOeMS in zijn geheel een uitstekende prestatie, de ensemblenummers klinken goed en doen je eraan herinneren dat Ciske de Rat een musical is met een prachtige score. Met zijn versie doet BOeMS deze musical eer aan met hier en daar eigen accenten, zoals de openingsscene, waarbij een gemengde trein (in plaats van de soldatentrein in de originele versie) is te zien tijdens het nummer “Niets te Kiezenâ€. Een mooie vondst die prima werkt.
BOeMS mag in onze ogen terugzien op een geslaagde productie! Misschien toch het overwegen waard om ook volgend jaar een nieuwe voorstelling op de planken te brengen in plaats van over twee jaar?
In de musical Ciske de Rat zien we het levensverhaal van de Amsterdamse Ciske Vrijmoeth waarbij verleden en heden ingenieus door elkaar heen lopen. Het heden heeft met het verleden te maken, en raken elkaar daadwerkelijk op de momenten dat de jonge Ciske en de volwassen Ciske een duet met elkaar aangaan. Het is een zwaar en donker verhaal, maar wel eentje met een happy end.
Ook voor BOeMS geldt dat happy end. Er is door alle medewerkers en door de kindercast die afkomstig is van TiKiKo lang gewerkt aan deze voorstelling en in die periode is Ciske de Rat uiteindelijk gegroeid tot een productie die er wezen mag.
Wat opvalt tijdens de laatste voorstelling is dat het tempo er goed ingehouden wordt en alle changementen soepel en foutloos worden uitgevoerd. Dat wordt mede mogelijk gemaakt door het decorontwerp gemaakt door Carla Janssen Häfelt, die ook verantwoordelijk was voor het originele decor van de Ciske de Rat, waarvan een loopbrug over de lengte van het podium en twee verrijdbare trappen de basis vormen. De betonnen uitstraling van deze basis (baksteen was misschien beter geweest) vormen wel een te groot contrast met locaties, zoals het huis van Ma Vrijmoeth (heerlijk vilein gespeeld door Sandra Schollen) en de wasserij van tante Jans (Marieke van Bommel-Bekker) met zijn wasmiddelen op het schap, die verder zijn ingevuld met een fantastisch oog voor detail. Zo komt er in de straatscenes een kinderwagen voor die echt in de jaren 30 van de vorige eeuw had kunnen rondrijden. Ook de kostuums, ontworpen door Glenn Hewitt, versterken het tijdsbeeld. Het live orkest, met de accordeonist als gast op de bruiloft, levert eveneens zijn bijdrage aan een geslaagde voorstelling.
Luuk Matthijssen mag de rol van kleine Cis spelen. Hij begint een beetje timide aan zijn rol (in het echte leven zal hij zeker geen doerak als Ciske zijn) maar in de loop van de eerste akte groeit hij zichtbaar in zijn rol. De moordscene, vlak voor de pauze, is sterk en echt aangrijpend.
Vocaal levert BOeMS in zijn geheel een uitstekende prestatie, de ensemblenummers klinken goed en doen je eraan herinneren dat Ciske de Rat een musical is met een prachtige score. Met zijn versie doet BOeMS deze musical eer aan met hier en daar eigen accenten, zoals de openingsscene, waarbij een gemengde trein (in plaats van de soldatentrein in de originele versie) is te zien tijdens het nummer “Niets te Kiezenâ€. Een mooie vondst die prima werkt.
BOeMS mag in onze ogen terugzien op een geslaagde productie! Misschien toch het overwegen waard om ook volgend jaar een nieuwe voorstelling op de planken te brengen in plaats van over twee jaar?