Musicalnieuws.nl

Zomerse Theaterbootcamp van NJMT: Peter Pan zit in hun bloed‏

Hoe maak je een musical? Die vraag werd afgelopen vrijdag gesteld aan het begin van de musical Waanzinnig Gedroomd. Bijna 24 uur later, onderweg naar Hoofddorp, zat die vraag weer in ons hoofd en vroegen wij ons af of je in 5 dagen tijd wel een musical kunt maken. Want dat is het principe van de theaterbootcamps van het Nationaal Jeugd Musical Theater (NJMT). Na Spring Awakening (augustus 2014) en Dochter van de Zilv’ren Maan (oktober 2014) was het zaterdag, 15 augustus 2015, tijd om het resultaat te zien van het derde theaterbootcamp: Peter Pan, Het Echte Verhaal.

 
Bij het theaterbootcamp gaat het niet alleen om het instuderen van een musical in een zo kort mogelijke tijd. Het gaat vooral om liefhbbers, jong en oud, de kans te geven om creatief te zijn en te laten ervaren hoe het is om een bijdrage te leveren aan een multidisciplinair project. Want dat kun je een musical wel noemen. Creativiteit op het podium wordt gemengd met techniek (licht, geluid) andere vormen van creativiteit (décor, kostuums, kap en grime), improvisatievermogen en coördinatie op organisatorisch vlak, een stukje marketing en nog veel meer. Samen werken, samen iets bereiken en samen plezier maken.
 
Om een musical te maken heb je in de eerste plaats een goed verhaal nodig. Peter Pan is een verhaal dat al meer dan een eeuw meegaat, in vele vormen in het theater te zien is geweest, vele maken verfilmd is en allereerst prachtig opgeschreven is door J.M. Barrie. Dat zit wel snor dus, maar dan moet je ook nog een keer de gave hebben om dat verhaal goed te kunnen verbeelden. Regisseur Elise Berends bewerkte zelf het verhaal van Peter Pan, schreef het script en de muziek en beperkte zich niet alleen tot het avontuur dat Wendy Darling en haar twee broers, beleven in Nimmerland. Ze liet in haar bewerking ook andere lagen zien die in het verhaal zitten en laat heel subtiel het verhaal van Wendy de rode draad zijn. Ook dat zat zaterdag meer dan snor dus, zoals dat eigenlijk gold voor alles en iedereen.
 
Peter Pan vertelt het verhaal van de kinderen Darling (Wendy, Michael en John) en Peter Pan, die op een nacht, op zoek naar zijn schaduw, de kinderen Darling uit hun slaap haalt. Samen met Peter vliegen ze naar Nimmerland, waar Wendy als een moeder zorgt voor de verloren jongens. In Nimmerland zijn ook indianen en piraten, onder aanvoering van Kapitein Haak. Haak is Peters grootste rivaal en uiteindelijk moet hun strijd leiden tot de ondergang van één van de twee. Uiteindelijk keren Wendy en haar broers, vergezeld door de verloren jongens, terug naar huis. Peter Pan, de jongen die niet wil groeien, blijft achter in Nimmerland, samen met elfje Tinkerbel.
 
In Peter Pan, Het Echte Verhaal, beleven we dit verhaal ook, maar zien we tevens de groei die de 13-jarige Wendy (gespeeld door Wera Misset) als persoon meemaakt. In het begin van het verhaal krijgt ze in het prachtig gezongen lied “Het Geluk Van Een Vrouw” [red: echte titel niet bekend] van haar Tante Mildred (Paula Wessels) te horen dat het tijd is om een echte dame te worden en toe te werken naar het leven als getrouwde vrouw. Wendy, die niets liever doet dan kind zijn en verhalen vertellen aan haar broers, moet zelfs een eigen slaapkamer krijgen en daar verzet ze zich allemaal fel tegen. De ontmoeting met Peter Pan (Hugo Wagenmakers) grijpt ze dan ook aan om de thuis situatie te ontvluchten. Doordat de verloren jongens haar als een moederfiguur beschouwen en ze samen met Peter Pan een soort vader-en-moeder spelletje speelt,compleet met de ruzies van getrouwde stelletjes, realiseert ze zich dat er geen reden is om zich daartegen te verzetten. In de tweede akte leidt dat tot een reprise van “Het geluk Van Een Vrouw” met een prachtig duet tussen Wendy en Kapitein Haak (Tommie Kinneging) en de uiteindelijke beslissing om terug naar huis te gaan. Misset speelt haar rol met verve.
 
Kinneging zet Kapitein Haak weergaloos neer. Zijn veschijning en stem boezemen angst in, maar hij weet zijn karakter ook iets kwetsbaars en tragikomisch mee te geven. Zijn twijfels en angsten komen prachtig naar voren in zijn solonummer, waarin hij zijn relatie tot Peter Pan bezingt, vlak voordat hij hem probeert te vergiftigen. Een mooie compositie, dat qua thema wel kan worden vergeleken met “Bring Him Home” uit Les Mis. Kapitein Haak haat Peter Pan, maar in dit lied bezingt hij hem en hun onderlinge afhankelijkheid op gevoelige wijze.
 
Hugo Wagenmakers is Peter Pan en vanaf het allereerste moment dat hij de slaapkamer van de kinderen Darling binnenkomt is hij ook een echte Peter Pan. Stoer, de leider van de verloren jongens, maar met een klein hartje. Dat alles toont hij in zijn relatie tot Wendy, maar ook met het elfje Tinkerbel (een mooie rol van Claire Hennekens). Wanner zij zich opoffert voor hem, door de beker met gif leeg te drinken voordat Peter dat kan doen, is zijn angst om haar te verliezen voelbaar. Zijn oproep tot de zaal om “Ik geloof in elfjes, echt waar” te zingen klinkt oprecht, net als zijn vreugde als haar lichtje langzaam weer gaat schijnen.
 
Prachtige décors (inclusief piratenschip), mooie kostuums (Carmen Jansen Barel), kap en grime (Sebastiaan van der Ham), alles is uitstekend voor elkaar. Maar ook het spel is goed verzorgd, de composities zijn mooi en zijn een echte aanvulling op het verhaal, de choreografieën (Junior van Keulen) zijn prachtig, en het verhaal van Peter Pan (en Wendy) wordt verteld op een manier die ook volwassenen weet te raken. Het is nauwelijks voor te stellen dat de cast en crew deze voorstelling in vijf dagen tijd hebben ingestudeerd, toch hebben ze dat gedaan.
 
Normaliter zou dit het moment zijn geweest om te zeggen: gaat dat zien. Helaas was Peter Pan, Het Echte Verhaal, een eenmalige uitvoering, al kunnen we ons niet voorstellen dat het bij één voorstelling blijft. Script en muziek hebben te veel potentie om na één keer op de plank te leggen.
 
Naast bovengenoemde castleden werd Peter Pan, Het Echte Verhaal, gespeeld door Dennis de Groot (Mr. Darling), Jorien Zeevaart (Mrs. Darling), Johan Hofman (Smee), Sandro Swen, Kai Vasmel, Richard Vlaar, Sarah Schaeffer, Jari Vegting, Sven van Gijlswijk, Marloes Berends, Rozemarijn Berends, Linda van Beest, Romee Niekus, Nick van der Jagt, Bente Kruger, Job Hennekens, Claire Hennekens, Rosalie Eppink, David Burgoon, Tim Maier, Thara Marhoum, Esmee Baerts, Jasper Verzaal, Menno Dekker, Kjell van Gijlswijk, Mickey Posno, Dickey van Warmendam, Larissa van der Baan, ELine Mateboer, Justin Kuijper, Naima Bayo, Carmen Donkers, Wouter de Jonge, Merline Kramer, Zola Schenker, Micah John, Ferron de Wit en Evelien van Egmond.
 
Regie, script en muziek was in handen van Elise Berends. Joanna Woud was verantwoordelijk voor de artistieke leiding. Samen lieten zij zaterdag 15 augustus zien hoe een musical moet worden gemaakt!
 

Producties Musical 2.0 - 2024/2025