Musicalnieuws.nl

Willemijn Verkaik een geweldige Elsa, maar Elphaba zit in haar hart

Op vrijdag 22 maart 2024 bezocht MusicalNieuws de musical Die Eiskönigin in Hamburg en had daar een openhartig interview met de hoofdrolspeelster Willemijn Verkaik.

Ze werkt al jaren regelmatig in het buitenland en wij vroegen haar of haar gedachtes en dromen ook in het andere taal waren, of blijft ze in gedachte toch altijd Nederlandse. Hierop gaf ze als antwoord dat ze hier eigenlijk niet bij stil staat en het eigenlijk ook niet weet. Maar ze neemt aan dat het toch wel Nederlands zal zijn.

Wij zien haar graag op de planken in Nederland, dus vroegen haar of haar toekomstige rollen weer in Duitsland zullen zijn of in Nederland. Dit ligt er uiteraard aan welke rollen haar worden aangeboden en zolang het goed gaat met het thuisfront (red: echtgenoot muzikant Bart van Hoof), blijft het heerlijk om ook in het buitenland te mogen en kunnen spelen.

Op de vraag welke rol ze graag zou willen spelen, draaide ze heel slim de rollen om en vroeg ons waar wij haar in zouden willen zien. Maar uiteindelijk zei ze dat ze het jammer heeft gevonden dat ze nooit de rol van Jenna in Waitress heeft kunnen spelen. Hier had ze naar uitgekeken, maar ging door corona niet door.

Welke musical vind ze muzikaal het mooist? Willemijn is erg enthousiast over de muziek van Jason Robert Brown en vindt Songs for a New World muzikaal de meest sterke en gevarieerde voorstelling. Maar de muziek van Wicked blijft ook wel een van de mooiste stukken ooit.

De musical Wicked en met name de rol van Elphaba heeft sowieso een speciaal plekje in het hart van Willemijn. Deze rol heeft haar zoveel mooie dingen en toekomst gebracht. Wij wijzen haar op het hoogtepunt dat ze is uitgeroepen als beste Elphaba ter wereld. Hier doet ze wat verlegen over en zou dit niet over haarzelf durven zeggen, maar hier is echt over gestemd en haar naam kwam als winnaar uit de bus.

Zelf draait ze niet veel muziek en met een muzikant in huis die veel van Jazz houdt, wordt dat veel gespeeld in huis. Maar als ze zelf naar muziek luistert, zet ze singer/songwriters in haar playlist en laat zich verrassen met de namen die naar voren komen. Sommige bekend, andere onbekend en de meeste zijn erg goed, maar soms komt Spotify met een artiest die helemaal niet het soort muziek maakt wat ze leuk vindt.

Bij Die Eiskönigin (Frozen) zitten er veel kinderen in de zaal en wij vroegen haar: heb je weleens iets bijzonders meegemaakt tijdens de voorstelling? Kinderen reageren altijd erg primair dus je kan van alles verwachten. Zelf heeft ze weleens meegemaakt dat een kind bij het nummer Monster, op haar vraag: “ben ik dan een Monster” gilde: NEEE, JE BENT GEEN MONSTER
Dit vond ze erg leuk omdat het zo spontaan gebeurde.

Tussen Elsa en Elphaba zijn er eigenlijk niet zoveel verschillen qua rol, want beide karakters worden gehaat en achtervolgt. Wel is het grote verschil dat het voor Elphaba minder goed afloopt dan voor Elsa.

Willemijn heeft geen bijzondere voorbereidingen voor de show, wel test ze elke morgen als ze wakker wordt of het wel goed zit met haar stem voor die dag. Daarna doet ze de normale warming up en heeft zichzelf wel een soort blazen door de neus aangeleerd, wat haar helpt om meer zuurstof te krijgen.

Het is niet allemaal even rooskleurig gegaan in haar carrière, want toen ze op West End stond als Ephaba heeft ze haar rol halverwege moeten teruggeven vanwege ernstige rugklachten. Na haar operatie deed ze erg voorzichtig met haar rug en was erg bang weer klachten te krijgen. Maar toen ze haar rol van Kala in Tarzan kreeg moest ze wel allerlei oefeningen voor de rug doen en door de rol is ze helemaal over haar klachten en angsten heen gekomen. Hiervoor is ze het medische team en fysiotherapeuten nog steeds erg dankbaar.

Het beste advies wat ze zelf heeft gekregen, had ze niet zo zeer gekregen, dan wel gelezen: geniet van elk moment, dus geniet van de weg naar de rol en geniet van elke auditie, kijk niet alleen naar eindstation.

Het lijkt Willemijn geweldig om een keer rol te krijgen in een nieuwe musical, dus geen bestaand stuk maar een stuk waar ze zelf in  kan meedenken. Ambitie om te schrijven heeft ze niet, want ze denk dat niet te kunnen. Maar als er een schrijver is die een leuk nieuw stuk voor haar zou kunnen schrijven, zou ze daar heel blij van worden.

Wij danken Willemijn voor haar tijd en haar enthousiasme en hopen haar nog lang op de planken te mogen bewonderen.
 

Producties Musical 2.0 - 2024/2025