Musicalnieuws.nl

Ted Neeley: Ik ben van Nederland gaan houden!

Ted Neeley en de Italiaanse cast van de musical Jesus Christ Superstar zijn weer terug in het land. Vanaf woensdag 14 december spelen zij een tweede serie voorstellingen in Nederland en Belgiƫ, na vorig jaar het World Forum Theater in Den Haag al op zijn kop te hebben gezet. Niet zonder reden won deze productie dan ook de Musicalworld Award voor beste internationale productie die in Nederland was te zien.

In augustus vorig jaar spraken wij al uitgebreid met hoofdrolspeler Ted Neeley, enkele uren voor zijn optreden op de Uitmakt in Amsterdam. Een paar maanden later zochten wij regisseur Massimo Romeo Piparo op in Rome. Ook met hem spraken wij toen uitgebreid over Jesus Christ Superstar, de musical die hem na aan het hart ligt. Afgelopen week, donderdag 9 december, troffen wij Neeley opnieuw en spraken met hem over onder andere Nederland, de fans, Jesus Christ Superstar Feysal Bonciani en het nummer Gethsemane. Plaats van handeling dit keer is het Novotel World Forum in Den Haag, waar Neeley met zijn dochter Tessa al is neergestreken in afwachting van de serie voorstellingen. Het is rustig in de lobby van het hotel, waar alleen medewerkers bezig zijn de kerstversiering aan te brengen.
 
Was het destijds de eerste keer voor Neeley in Nederland, in de tussentijd is hij al enkele keren in ons land teruggeweest. ‘Vorige maand heb ik een korte promotietour door Nederland gemaakt,’ begint hij te vertellen. ‘Het was geweldig. Ik kon dit keer wat meer van het land zien en ik vind het echt een heel mooi land. Het ziet er mooi uit, het is groen. Als ik het vergelijk met Texas, waar ik vandaan kom, dan is het grote verschil dat het hier zo groen is. Texas is net als Nederland een heel vlak land. Maar alleen het noordoosten van de staat, rond de hoofdstad Austin, is het groen. Het grootste gedeelte van Texas is echter woestijnachtig. Hier in Nederland is het eigenlijk overal groen. En dan al die molens. Niet alleen de oude molens, maar ook de nieuwe molens om energie op te wekken. Geweldig mooi om die zij aan zij te zien staan. Ik ben echt van dit land gaan houden!’
 
We vragen hem hoe het is om al zo lang geassocieerd te worden met Jesus Christ Superstar. ‘Dat is zo mooi! Ik voel me echt bevoorrecht om dit te mogen doen. Om de hele wereld over te kunnen reizen en het personage van Jezus te mogen spelen. Daar kan niets tegenop, wat mij betreft. Het verhaal wordt omkleed met zo veel respect. En wat Tim Rice en Andrew Lloyd Webber met de muziek gedaan hebben is prachtig. Iedereen kent de nummers en kan ze zingen. En overal waar we komen is het daardoor één groot feest. Een feest ter ere van het leven en de spiritualiteit. Er is niets beters dan dat.’
 
‘We spelen de voorstelling met deze groep mensen sinds 2014 in Italië, en het publiek daar is helemaal gek van de show. Toen we besloten hadden om ook buiten Italië op te treden en in contact kwamen met de mensen van TEC Entertainment voor die eerste serie optredens in Den Haag werd ons van begin af aan gezegd dat de mensen hier Jesus Christ Superstar weliswaar mooi vonden, maar niet zo uitgesproken en uitbundig zijn als in Italië “De mensen zijn beleefd, maar verwacht niet dat ze zullen reageren zoals ze in italië doen, ” werd ons gezegd. “Dat gaat gewoon niet gebeuren.” Maar ik kan het me nog herinneren als de dag van gisteren: de première hier in Den Haag. De reacties waren precies zo als in Italië. Iedereen was enthousiast. Ik denk dat het iets heeft te maken met de spiritualiteit die is verbonden aan deze show. Gelukkig hebben heel veel mensen in de afgelopen jaren de film gezien, dus er is een vaste schare fans waar we ook komen. En die mensen willen herinneringen ophalen aan hun jeugd, en nemen hun kinderen en kleinkinderen mee. En die schare fans breidt zich dus alleen maar uit.’
 
‘Ik heb die eerste serie optredens als heel bijzonder ervaren,’ zegt hij ons op de vraag hoe hij zijn optredens vorig jaar heeft ervaren. ‘We sliepen in dit zelfde hotel, dat tegen het theater aan is gebouwd. Elke avond, na afloop van de show, heb ik tot een uur of drie, vier in de ochtend met mensen gesproken. Ik vind dat geweldig. Ze vertellen me van alles. Ik heb de mensen in Nederland als heel vriendelijk en open ervaren. Absoluut anders dan zoals ik het ervaar in Amerika of in Canada. Het komt sterk overeen met wat ik heb ervaren in Italië. Mensen die via de muziek van Tim Rice en Andrew Lloyd Webber een stukje spiritualiteit vinden. Ik vind het geweldig dat we dit jaar ook België kunnen aandoen en daar kijk ik echt naar uit. Ik zou eigenlijk het liefst alle landen in de wereld willen bezoeken. En elke avond voelt weer als een nieuwe ervaring. Ik zal hier nooit genoeg van krijgen.’
 
We vragen Neeley vervolgens naar de samenwerking met regisseur Massimo Romeo Piparo. ‘Hij is fantastisch,’ zegt hij. ‘Hij is zo toegewijd en verknocht aan deze productie. Echt heel bijzonder. Ik werkte in Amerika aan “Rasputin” toen Massimo in Rome samenwerkte met mijn maatje Carl Anderson [red. Anderson speelde de rol van Judas in de film] en kon er toen dus niet bij zijn. We kenden elkaar dus al jaren, maar alleen via de telefoon. Totdat het uiteindelijk wel lukte om samen te werken en ik in Italië Jesus Christ Superstar kon doen met hem. Eigenlijk was het alleen als kort project bedoeld: vier weken repeteren en 6 weken optreden in Il Sistino in Rome. Maar we zijn er nog steeds en dat heeft alles met zijn toewijding te maken.’
 
We vertellen Neeley dat Massimo Piparo ons vorig jaar vertelde dat Feysal Bonciani, die in deze cast de rol van Judas speelt, hem erg deed denken aan Carl Anderson. We vragen Neeley of dat ook voor hem geldt. ‘Absoluut,’ zegt hij. ‘Massimo vroeg me destijds of ik bij de finale audities wilde zijn voor de rol van Judas. Er waren een aantal mensen waarvan hij wilde dat ik ze zag, niet om te beslissen, maar hij wilde zien wie bij me zou passen en wie niet. Naast Feysal waren er twee andere acteurs die auditie deden. En Massimo vertelde me dat hij vond dat Feysal heel getalenteerd was maar dat hij bang was dat hij vergeleken zou worden met Carl Anderson. Zijn uiterlijk, zijn manier van zingen. Hij vroeg me wat ik daarvan vond. Ik vertelde hem dat dat juist niet beter zou kunnen. Iedereen houdt van Carl en Feysal heeft zich ondertussen wel bewezen. Dit was de eerste grote productie waarin hij stond en hij doet het geweldig goed. In het begin was hij ontzettend nerveus, stel je voor: je eerste grote show. Maar hij doet het waanzinnig goed, speelt een mooie rol en is echt een hele fijne collega. Ik voorzie een grote carrière voor hem in de rockwereld, als hij dat wil. Natuurlijk bestaat het gevaar dat hij niet voldoet aan die hoge verwachtingen. Daar was Massimo in het begn ook bang voor, en Feysal zelf voelt die druk af en toe ook nog wel. Maar ik vind dat hij het zo goed doet! Ik ben ook erg blij dat hij er weer bij is.’
 
We praten verder met Neeley over de Italiaanse cast en de manier waarop men met elkaar omgaat en over zijn mentor-rol. ‘We hadden geen idee dat we zo veel voorstellingen zouden geven en dat betekent ook dat er soms collega’s zijn die tussentijds weggaan en worden vervangen door nieuwe acteurs. Dat geeft ons de mogelijkheid om elke keer weer met elkaar te praten over de invulling van onze rollen en nieuwe invalshoeken te ontdekken. Iedereen neemt zijn of haar eigen persoonlijkheid mee en mij geeft dat de mogelijkheid om elke keer weer meer te leren over de verschillende karakters in de show. Ik heb zelf heel veel research gedaan, omdat ik graag meer wilde weten over de man die ik op het podium speel, maar het is heerlijk om elke keer als er een nieuw iemand bijkomt je eigen opvattingen weer tegen het licht te kunnen houden.’ Neeley vertelt ons dat hij ook enorm uitkijkt naar vrijdag 16 december, als hij te gast is bij de Vrije Universiteit in Amsterdam en samen met het publiek de film uit 1973 gaat kijken en daarna met hen in discussie gaat. Iets dat hij ook zeer geregeld in Amerika doet.
 
Tenslotte praten we over één van de belangrijkste nummers in Jesus Christ Superstar: Gethsemane. MusicalNieuws was aanwezig bij de première van de show in Den Haag op 15 december 2015. Nog vóór het einde van dit, zowel voor Neeley als het publiek, emotionele nummer steeg een oorverdovend applaus op uit het publiek, waardoor het even duurde voordat hij verder kon en het nummer kon afmaken. We vragen hem of dat hem uit zijn concetratie brengt. Neeley begint te lachen. ‘I couldn’t be happier! Ik zie het als mijn verantwoordelijkheid als performer om het publiek tevreden naar huis te laten gaan. En wat ze ook doen, ik sta er open voor. Het publiek maakt de show en zorgt voor een energie die je bij de nek grijpt. Vlak voor de voorstelling, als het publiek de zaal in loopt dan horen we backstage het geroezemoes. We zien het publiek niet maar horen allles. Dan gaan de lichten uit en wordt het publiek stil. Dan begint de gitaar te spelen [red. Neeley doet de beginnoten van de gitaar na] en als we het podium oplopen dan voel je de energie van het publiek op je afkomen. Zó krachtig. En als wij beginnen te zingen dan geven wij die energie weer terug aan het publiek. En zo gaat het de hele voorstelling door. We geven de energie over aan elkaar. Hetzelfde gebeurt bij Gethsemane, het nummer dat voor iedereen bijzonder is. Het applaus van het publiek stimuleert me enorm en helpt me om door dat moment te komen. Een moment waarop ik als Jesus op mezelf ben aangewezen en als Ned Neeley in mijn eentje op dat podium sta. Het geeft mij het gevoel dat ik er niet alleen voor sta. Het gevoel ook dat een kind krijgt als zijn ouders tegen hem zeggen dat hij iets goed heeft gedaan. Het applaus, ook tijdens Gethsemane, inspireert me enorm!’
 
Jesus Christ Superstar, met Ted Neeley in de hoofdrol, is te zien van14 december tot en met 5 februari in Amsterdam (Heineken Music Hall en RAI Theater), Den Haag (World Forum Theater), Groningen (MartiniPlaza) en Antwerpen (Stadsschouwburg). De voorstellingen in de Heineken Music Hall zijn inmiddels uitverkocht, ook de kaartverkoop voor de andere locaties loopt op het moment erg snel.
 
Meer informatie over de voorstellingen en de kaartverkoop kun je vinden op http://jesuschristmusical.nl/
 

Producties Musical 2.0 - 2024/2025