Musicalnieuws.nl

Spring Awakening: in Velsen valt de lente vroeg dit jaar‏

MusicalNieuws heeft al vaker geschreven dat de amateur musicalwereld wat ons betreft onderdeel uitmaakt van de gehele ‘musicalscene’ in dit land. Denk daarbij aan talentontwikkeling, het brengen van producties naar Nederland die bij professionele productiehuizen (nog) niet te zien zijn en het aanboren van nieuw publiek, dat door het zien van een amateurproductie ontdekt wat het genre musical zoal kan bieden. Heel goed dan ook dat er een tweede editie van het Amateur Musical Awards Gala komt, al moeten we er nog een tijdje op wachten. Of amateurproducties die op dit moment worden gespeeld genomineerd kunnen worden is nog niet helemaal duidelijk. Als dat mogelijk blijkt te zijn dan mogen er wat MusicalNieuws betreft gerust een aantal nominaties naar Spring Awakening van Musicalvereniging Unidos.

Vrijdag de 13e ging deze productie in première in de Stadsschouwburg in Velsen. Ondanks de ongelukkige datum (die achter de schermen de uren voorafgaand aan de voorstelling inderdaad leidde tot de nodige hoofdbrekens) was daar op het moment suprême gelukkig niets van te merken. Onder leiding van het Artistiek Team (Ineke de Geus, regie; Arno Hillege, muzikaal leider; Sanne Ooms, choregrafie; Bas Jongsma, pianobegeleiding) zette Unidos een ijzersterke voorstelling neer.

Spring Awakening kan gerust een cultmusical genoemd worden. Met een controversieel verhaal waarin taboes niet uit de weg worden gegaan en met een heerlijke rockscore is het geen ‘hap-slik-weg musical’ zoals regisseur Ineke de Geus ons al eerder vertelde. Na het succes van Petticoat, vorig jaar, maakte Unidos dus een gewaagde keuze en na de première van vrijdag de 13e kunnen we wel constateren dat het ook een geslaagde keuze is. De groep spelers van Unidos is jong en dat maakt dat Spring Awakening goed bij deze groep past. Gezien de omvang van de groep is er een keuze voor gemaakt om het aantal rollen uit te breiden, waarbij met name de vrouwelijke hoofdrolspelers op de achtergrond worden ‘gesteund’ door lotgenoten. Vrouwen die met dezelfde gevoelens en vragen zitten als de hoofdrolspelers en het verhaal van de hoofdrolspelers meebeleven en versterken met hun zang en dans. Ook is er voor gekozen om de emoties van de hoofdrolspelers, Melchior en Wendla, versterkt weer te geven met moderne dans, uitgevoerd door hun alter ego’s. Beide keuzes pakken goed uit. Het aantal mensen op toneel leidt niet af van de kern van het verhaal. Naast dat de moderne dans prachtig uitgevoerd wordt door Jeroen de Brouwer en Rachel Korver levert het ook een prachtig plaatje op en legt het ook een mooi accent op de intimiteit en tederheid van het moment.

De ‘echte’ rollen van Melchior en Wendla worden gespeeld door Wouter Wensink en Annika van den Hoff, die beiden een prima prestatie leveren. Goed gecast ook: Wensink is de keurige jongeman die Melchior moet zijn en Van den Hoff het naieve jonge meisje Wendla. Baris Kirik speelt de lastige rol van Moritz Stiefel. een wat opstandige jongen die de wanhoop nabij is als hij te horen krijgt dat hij niet geslaagd is voor zijn examen en daarna nergens gehoor vindt. Kirik speelt de rol prachtig en de scène waarin hij een einde aan zijn leven maakt maakt indruk.

Het prachtige script en de sterke score wordt versterkt door het sobere toneelbeeld (alles is zwart) en de choreografie. In “Alles is Kut” (Totally Fucked) barsten de opgekropte emoties los, en als toegift na het slotapplaus de opluchting van een klus die geklaard is. Visueel mooi is onder meer de scène op het kerkhof, als Melchior het graf van Wendla ontdekt.

Na afloop van deze geslaagde productie blijft er wel een gevoel van ‘toch is het jammer’ door het hoofd spoken. Jammer dat er maar twee voorstellingen gespeeld worden en niet meer mensen de kans hebben om Spring Awakening van Musicalvereniging Unidos te bekijken. Ondanks dit positieve minpuntje gaan we wel met het gevoel naar huis dat de lente dit jaar op 13 februari begon in Velsen.

Producties Musical 2.0 - 2024/2025