Musicalnieuws.nl

Prachtige Belle en het Beest betovert en ontroert

Wanneer je je met een groep jonge kinderen ontfermt over Belle en het Beest kan het alle kanten opwaaien. Een sprookje met goed en kwaad, met mooi en lelijk, het risico van een over de top benadering of een te zwart wit verhaal ligt op de loer. Niets van dat al bij de betoverende interpretatie door dé Jeugd Theater School Haarlemmermeer en dat is echt ongelofelijk knap!

Vanaf minuut één word je meegezogen in het verhaal van prachtig buitenbeentje Belle (overtuigend en heel mooi neergezet door Helen Boekelaar) en beestachtig buitenbeen Beest (gloedvol en heel goed gespeeld voor Tygo de Vries).  In het verhaal zijn prachtige accenten aangebracht zowel in het spel (prachtige regie Liselot te Hesp)  als in de fantastische choreografie van Roxy Verweij.  En daarmee komen alle spelers, hoe jong ze ook zijn, indrukwekkend tot hun recht. 

Lewis Stodart steelt alle harten met zijn buitengewoon goede spel als Lumiere, Tessa Preitschopf maakt  echt diepe indruk met haar geweldige Tickens. Eric Stodart is de meester van de comedy en laat dat hier ook weer zien en is een heerlijk Lefou. Mats Nijmeijer is een overtuigende arrogante Gaston. Celine Huigsloot vertedert als mevrouw Pot met haar kopjes die iedereen doen smelten. Wat een vondst en wat een geweldig spel door Daphne Kooiker, Andres Vivas Flores, Marit Visser en Anouk van Hemert.  Hilde Krijver als de wulpse Babette Plumeau heeft de zaal volledig op haar hand. Olivia Leemans heeft de uitdaging om Maurice, de vader van Belle te spelen echt heel goed opgepakt en valt op door haar lef en goede zang.  En wie verzint het om een La Commodia én la Commedia neer te zetten die elkaar een beetje dwars zitten. Het zijn juist die kleine  dingen die deze uitvoering tot een heerlijk feest maken. Uiteraard ook door Julia van der Ent en Jasmin Saidani die mooi zingen en echte  podium presence hebben. Bo Daanen zette een geloofwaardige slechterik neer in de rol van Mr.d'Oncre. 

Maar niet alleen de losse rollen waren echt goed. Het ensemble maakt grote indruk. Het is ook hier dat je de groei ziet die leerlingen te danken hebben aan hun traject bij dé JTS van Pier K. Mensen die een paar jaar geleden nog onwennig op het podium stonden straalden nu van de eerste tot de laatste minuut. Er werd goed en goed getimed gedanst en ook de zang was krachtig en mooi. Sara Tjin-A-Tak, Catharina van Aalst, Jamilla van der Werff, Bo Daamen, Isabel Berger, Esther Bergfeld en Eline Ligthart  vormden de stevige basis van het verhaal en dat dwingt respect af.

Er werd goed gezongen, indrukwekkend gecoached door Barabare van Houten.  Wetend dat de hele musical hoog geschreven is is het des te knapper hoe er krachtig en overtuigend werd gezongen. Ook hier was duidelijk te zien wat de kracht is van de JTS. Mensen maken enorme sprongen vooruit en dat is te merken.  Deze groep is op weg om een waardige zus te worden van de (oudere) productiegroep van de JTS die een paar manden geleden een AMA waardige Into the Woods neerzette. 

Een lijstje met een spotlicht erop voor de kostuumgroep. Deze mensen kunnen absoluut toveren. Wat een prachtige kostuums en hoeveel werk zal dit hebben gekost. Van de vertederende theekopjes tot de adembenemende jurk van Belle voor het diner met het Beest. Prachtig. 

En wat je zingend in je hart mee naar huis neemt zijn de ontroerende momenten, Het beest dat zijn verdriet eruit zingt, Belle die in haar oogverblindende jurk vol emotie op het beest toeloopt, de bijzonder knap gespeelde omdraaiing in de gevoelens van Belle. Voeg daarbij de humor van Lumière en Lefou en het ontroerende spel van de worstelde Tickens, en al die andere stralende kinderen, en je weet dat de JTS zich voluit een dijk van een theater en musical school kan noemen. Echt petje af.

Zaterdag spelen ze nog een keer. Haast je naar de Meerse en laat je onderdompelen, verwarmen, verwennen en meeslepen in een sprookje dat betovert en ontroert.

Door: Elise Kant

Kijk HIER voor ons fotoverslag
 

Producties Musical 2.0 - 2024/2025