Musicalnieuws.nl

NJMT's Peter Pan: geloven in vriendschap, liefde en trouw

Zaterdagavond is het de Adelaar cast die na afloop van de voorstelling onderaan de trap staat te wachten. Zondagmiddag doet de Poema cast hetzelfde en onthaalt de collega's met gejuich en bloemen. Ook tijdens de voorstelling laten ze van zich horen. Het is tekenend voor de sfeer bij het NJMT, ook bij de premières van de nieuwe tourproductie Peter Pan: het echte verhaal. Deze nieuwe musical, met script, muziek én regie van Elise Berends, ging het afgelopen weekend twee keer in première in het Zaantheater omdat het NJMT terecht vond dat elke cast zijn eigen première verdiende. MusicalNieuws was bij beide voorstellingen aanwezig.

Met net iets meer dan 30 kinderen op het toneel, aangevuld met een handvol professionele acteurs en een aantal “young professionals” blijft het NJMT een speciale eend in de bijt als het gaat om het produceren van musicals. Zeker als je je bedenkt dat het merendeel van de kindercast én een aantal young professionals uit eigen kweek komt. Want de opleiding blijft de kern waar het om draait. Met musicals als Narnia, Kruistocht in Spijkerbroek, Oorlogswinter en De Tovenaar van Oz is het NJMT daarnaast echter ook niet meer weg te denken uit het professionele circuit.
 
Peter Pan: het echte verhaal, gaat terug naar de kern van het verhaal dat in 1904 voor het eerst als toneelstuk werd opgevoerd. Schrijver J.M. Barrie verwerkte zijn toneelstuk in 1911 tot de roman Peter and Wendy, een tijd waarin iedereen in het gelid liep en werd geacht te doen wat men in die tijd behoorde te doen. Barrie ging daar recht tegenin met zijn verhaal over de jongen die niet op wilde groeien en liever een jongen wilde blijven. Niet naar school, niet naar kantoor, maar gewoon lol maken met zijn elfje Tinkerbel. Net als elke jongen (en ieder ander natuurlijk) gelooft hij wel in vriendschap en trouw. En met de hulp van Tinkerbel leert hij in de loop van het verhaal ook geloven in liefde. Een “vingerhoed” van Wendy doet de rest.
 
Een prachtig verhaal, zowel voor jong als oud. In de interpretatie van Elise Berends gaat het niet alleen om vriendschap, liefde en trouw, maar is het ook een ode aan de moeder. Immers: iedereen heeft een moeder en zelfs de gevaarlijkste piraat heeft af en toe nog behoefte aan zijn moeder. Niet voor niets wordt het mooiste nummer van de voorstelling, “Als ik vleugels had”, gezongen door moeder Darling, bijzonder fraai vertolkt door Patricia van Haastrecht.
 
Het verhaal van Peter Pan zal iedereen bekend zijn. Het is het verhaal van de familie Darling met hond Nana die als nanny fungeert. De kinderen, Wendy (Bente Kruger en Wera Misset), John (Niels de Rooij en Mats van der Hulst) en Michael (Eelke Dembinski en Wouter de Jonge) worden door Peter Pan (Roan Pronk en Ferron de Wit) en Tinkerbel (Claire Hennekens en Georgina Walker) meegenomen naar Nimmerland, waar ze avonturen beleven met de verloren jongens, de indianen en de piraten. Die piraten worden aangevoerd door Kapitein Haak (Jeroen Phaff), de eeuwige rivaal van Peter Pan. Ieder kind wil wel voor altijd in een wereld als Nimmerland blijven, maar toch besluiten Wendy, John en Michael terug naar huis te gaan. Ook de verloren jongens hebben uiteindelijk behoefte aan een thuis met uitzondering van Peter Pan, die besluit in Nimmerland te blijven met Tinkerbel. En Wendy mag hem elk jaar een week lang bezoeken om de grote schoonmaak te doen.
 
Met deze traditionele kijk op het leven wordt een avontuur afgesloten, dat prachtig wordt vertolkt door het NJMT. Beide kindercasts zijn gewaagd aan elkaar en leveren een prima prestatie, niet alleen de hoofdrolspelers maar ook de verloren jongens, indianen en zeemeerminnen. De vaste cast doet daar niet voor onder. Jeroen Phaff maakt indruk met zijn vertolking van Kapitein Haak. Vocaal imponeert hij vooral in het duet tussen hem en Wendy, maar ook het nummer waarin hij zijn twijfel uitspreekt over wat te doen met Peter Pan weet de zaal stil te krijgen. Marc-Peter van der Maas speelt zijn trouwe metgezel Smie met verve. De scène waarin hij Kapitein Haak belet zelfmoord te plegen wordt gespeeld met precies de juiste dosis humor. Hun samenspel (voor het eerst in beider carrières) smaakt naar meer.
 
Patricia van Haastrecht en Vincent de Lusenet spelen een mooi echtpaar Darling. Ook in de finale toont Van Haastrecht haar vocale kracht. De rol van vader Darling is eigenlijk een ondankbare rol maar De Lusenet weet zijn momenten te pakken. Vooral de scène waarin hij met zoon Michael bekvecht over wie het eerste zijn medicijn in gaat slikken blijft hangen. Ook de rol van Tante Mildred is klein, maar Niki Manshanden zingt het lied “Het geluk van een vrouw” prachtig.
 
Bente Kruger en Wera Misset zetten beiden een uitstekende rol neer als Wendy. Als de verhalenverteller is het eigenlijk Wendy die de richting van het verhaal bepaalt. Zij is het die met haar verhalen Nimmerland introduceert, Peter Pan aan haar lippen laat hangen en de hoofden van zowel de verloren jongens als de piraten op hol brengt. Zij is het ook die langzamerhand in de rol groeit die tante Mildred haar heeft toebedacht, “volwassen” wordt en daarmee toewerkt naar het einde van het verhaal. Die groei, en de weg daar naartoe, wordt uitstekend verbeeld door zowel Bente als Wera. En dat terwijl ze heel wat te verduren krijgen. Peter, die niet weet om te gaan met zijn emoties, Haak die haar voor zijn karretje wil spannen. Uiteindelijk is het Wendy die zich sterk toont en haar eigen pad volgt. Ook vocaal zijn Bente en Wera overtuigend.
 
Niels de Rooij, Mats van der Hulst, Eelke Dembinski en Wouter de Jonge gaan moeiteloos mee in het hoge niveau. Een speciale vermelding verdienen de beide Tinkerbels, Claire Hennekens en Georgina Walker, die beide schitteren in hun rol. Met name hun non-verbale spel maakt indruk. Op het moment dat Peter en Wendy in het begin van de eerste akte met elkaat praten en hun kussen uitwisselen is het Tinkerbel die de aandacht op zich weet te vestigen als ze vastzit in het nachtkastje van Wendy. Ook Rosalie Eppink en Moise Mulder in hun rol van het dienstmeisje Liza maken vocaal indruk.
 
Roan Pronk maakte al eerder furore, onder meer in Droomvlucht en als Billy Elliot, en ook in de rol van Peter Pan maakt hij indruk als stoere knul die langzamerhand zijn emoties toont. Hetzelfde geldt voor Ferron de Wit. Met inmiddels al vele musicals op zijn naam is het Ferron die het mooiste moment verzorgt van het weekend in de scene waarin hij probeert Tinkerbel weer tot leven te wekken en daarbij de hulp van het publiek inroept. Op datzelfde moment rolt er een traan van zijn wangen die ook bij ons zorgt voor ontroering. Met zijn deelname aan het tv-programma New Musical Star en zijn rol als Peter Pan steekt hij dit jaar zeer nadrukkelijk zijn neus aan het venster.
 
Vriendschap, liefde en trouw. Het zijn woorden die ook van toepassing zijn op het NJMT en dat is terug te zien in Peter Pan: het echte verhaal. Met de hulp van de gehele NJMT-familie zet Elise Berends een uitstekende prestatie neer die het meer dan waard is om gezien te worden ook qua aankleding. Er is tot diep in de nacht veel tijd gestoken in het maken van de kostuums, maar dat betaalt zich absoluut uit. Zowel jong als oud weet zij met Peter Pan te boeien en voor de duur van de voorstelling weer even kind te laten zijn. En dan mag je met recht trots zijn als de hele zaal meeklapt en even gelooft in elfjes.
 
Peter Pan: het echte verhaal is nog tot en met 11 juni 2017 te zien in de Nederlandse theaters. Meer informatie, ook over de unieke samenwerking met kinderrechtenorganisatie Save the Children kun je vinden op www.peterpanmusical.nl
 
Ons eigen beeldverslag van beide premières kun je vinden onder het kopje “Fotoverslag”.
 

Producties Musical 2.0 - 2024/2025