Musicalnieuws.nl

Mark Burrell over PIPPIN: 'We hebben er allemaal zo veel zin in!'

De musical PIPPIN zal vanaf 9 maart exclusief te zien zijn in het Koninklijk Theater Carré in Amsterdam. Met meer dan 50 personen aan cast en crew, overgevlogen uit de VS, wordt de productie in Amsterdam precies hetzelfde op het toneel gebracht als op Broadway. 'Er zijn in de dele show twee momenten die anders gespeeld kunnen worden afhankelijk van het theater,' zegt Mark Burrell daarover, 'Verder is alles hetzelfde als op Broadway. Hier in Carré hebben we het gecheckt en ook die momenten kunnen we precies zo doen als op Broadway.'


Mark is swing, assistent choreograaf en dance captain van het gezelschap en
komt in maart dus ook naar Nederland toe. MusicalNieuws sprak met hem in
december, toen hij samen met Kyle Dean Massey (Pippin) en Gabrielle
McClintock (The Lead Player) al in Nederland was om PIPPIN te promoten.
 
'Ik leef al een jaar en twee maanden uit twee koffers.' vertelt hij ons. 'Ik
heb twee maanden meegetraind met de Broadway cast en daarna ben ik betrokken
geweest bij het opzetten van de Amerikaanse tour waar we op dit moment
middenin zitten. Zo'n tour is heel anders dan hoe het bij jullie producties
in Nederland is geregeld. In de VS zijn we meestal één week in een stad,
spelen 8 voorstellingen en verplaatsen alles in één dag naar een volgende
stad. En dan spelen we weer 8 voorstellingen. Hier in Nederland hebben we
het wat makkelijker en blijven we dus vijf weken in Amsterdam en hetzelfde
theater. Wat zo leuk is is dat wij het hele idee van PIPPIN, met het verhaal
van een rondreizend gezelschap die van stad naar stad gaat, nu in het echt
beleven.'
 
'Dat reizen', gaat hij verder, 'is best wel zwaar. Maar het geeft ons
publiek ook de kans om dingen te zien die ze normaal gesproken niet zo snel
zouden kunnen zien. Niet iedereen is in de gelegenheid om naar New York te
reizen om een voorstelling op Broadway te bezoeken. Maar wij komen naar de
mensen toe, zoals nu naar Amsterdam. Best wel spannend! We zijn onlangs ook
in Japan geweest met deze productie en dat is een geweldig succes geworden.'
 
We vragen hem hoe hij de tijd in Japan, drie weken, heeft beleefd. 'Qua taal
was het soms wel een beetje lastig. Maar ik ben al verschillende keren in
Japan geweest, met andere producties, en hun reacties op de show waren
geweldig. Ze applaudiseerden vaak en het was voor het eerst dat ik in Japan
meemaakte dat het publiek aan het eind opstond en een staande ovatie gaf. En
dat gebeurde elke avond.'
 
'In Nederland verwacht ik overigens geen problemen met de taal', voegt hij
daar aan toe. 'De meeste Nederlanders spreken ook wel wat Engels, dus de
grappen die in onze show zitten zullen hier wel begrepen worden. De taal is
overigens ook maar één element in de show om te begrijpen waar de show over
gaat. Wat PIPPIN zo bijzonder maakt is dat er niet alleen fantastische
nummers in zitten en geweldige choreografieën maar ook de acrobatische
wereld en een visueel spektakel. Zelfs al zou je niet alles begrijpen van
wat er gezegd wordt, zoals kinderen, je ziet mensen door de lucht vliegen,
acrobaten die halsbrekende toeren uithalen en risico's nemen en opwindende
dingen doen; als je alleen dat al zou meenemen van de show dan neem je de
kern van waar de show over gaat al met je mee. PIPPIN gaat over de zoektocht
van een jonge man naar zichzelf. Hij wordt aan de hand meegenomen door een
vrouw, de Leading Player, die hem helpt te ontdekken wat er zo bijzonder aan
zijn leven is. Dat is de beste vraag die je jezelf kunt stellen, als je aan
het eind van de avond naar huis gaat: wat moet ik doen om bijzonder te zijn?
Welke risico's moet ik nemen om iets bijzonders te doen? Sommige mensen
kunnen deze vragen makkelijk beantwoorden, anderen niet.'
 
De oerversie van PIPPIN werd geregisseerd door Bob Fosse, een legende in de
musicalwereld. We vragen Mark in hoeverre de hand van Fosse nog is terug te
zien in deze productie. 'Chet Walker, de choreograaf, en Gypsy Snider,
verantwoordelijk voor alle circus elementen, hebben heel duidelijk de lijn
van Fosse doorgetrokken. Ikzelf bestudeer Fosse al heel wat jaren en heb de
eer en het genoegen gehad om ook met Gwen Verdon te hebben samengewerkt, de
vrouw van Fosse en zelf ook danseres. Met Chet werk ik al meer dan 18 jaar
samen en van alle drie heb ik ontzettend veel geleerd. In de show zijn er
twee nummers, waaronder “War is a Science”, die precies hetzelfde worden
uitgevoerd als onder Fosse's regie. Wat Chet en Gypsy verder zo geweldig
doen is dat ze vasthouden aan Bob Fosse's ideeën: dat het niet alleen dans
is om de dans zelf maar dat er achter elke beweging een reden is. Kleine
details en nuances die allemaal een reden hebben, duistere en sinistere
kantjes, mysterie. Dat is allemaal terug te zien, ook Fosse's jazz-handjes
zul je zien.'
 
'Diane Paulus, de regisseur, is degene die het circus element heeft
toegevoegd aan deze productie. Tijdens haar research kwam ze erachter dat
Fosse bij de ontwikkeling van PIPPIN ook heel sterk werd beïnvloed door
comedia dell'arte en het circus. Hij maakte dat niet zo zichtbaar in zijn
oerversie, maar zij heeft dat element meer op de voorgrond gezet, en dat
maakte het tot een productie die Tony's heeft gewonnen en het publiek
aanspreekt.'
 
'Ik kan hier uren over doorgaan,' zegt Mark enthousiast. 'Er zitten zo veel
details in de show, en jullie zullen ze zien. Soms zelfs zonder dat je het
door hebt zie je ze. Er zitten illusies en trucs in waardoor je ogen
gestimuleerd worden op een manier die je nog nooit hebt ervaren. Ook de
manier waarop de verschillende karakters in de show worden geïntroduceerd.
Elke hoofdrolspeler wordt op een speciale manier geïntroduceerd. En als je
die eerste introducties begrijpt dan begrijp je de hele show.'
 
'Amsterdam staat al een tijdje bovenaan op mijn bucket list dus ik vond het
geweldig toen ik hoorde dat we hier naartoe zouden komen. Ik ben er zo blij
mee. De hele cast kijkt er trouwens ontzettend naar uit. Het is zo leuk om
onze Amerikaanse cultuur onder te dompelen in een andere cultuur, verder is
iedereen erg aardig hier en dat voelt geweldig. Vaak wordt dat aspect van
theater maken over het hoofd gezien, dat je het leven en de houding van
mensen kunt veranderen, en dat maakt het zo interessant om buiten je eigen
land te spelen. Ook mijn leven is daardoor veranderd. Ik heb mensen ontmoet
waarmee ik vrienden voor het leven ben geworden. Je kunt niet vaak zeggen
dat je zulke kansen hebt gekregen door je werk.'
 
'Ik ben daarnaast ontzettend gek op kaas en hier kun je op bijna elke hoek
van de straat wel een broodje kaas kopen. Beter kan gewoon niet! En dan dat
broodbeleg hier: chocolade muisjes,gekleurde muisjes. Een droom! En alles is
hier zo vers. Het fruit, het vlees. En die gebouwen hier, zo mooi!'
 
Terug naar PIPPIN. We vragen Mark of hij tijdens dit bezoek ook heeft
opgetreden, samen met Kyle Dean Massey en Gabrielle McClinton. 'Nee,' zegt
hij. 'Ik ben meegekomen om ervoor te zorgen dat alles gladjes verloopt en
dat wordt straks ook mijn taak als assistent choreograaf. Tijdens de periode
dat we hier zijn om op te treden is er wel een kans dat ik op het podium
sta. Mocht er iemand ziek zijn of geblesseerd dan kan ik als swing
inspringen. Met een show die zo fysiek is, met zo veel acrobatiek, kan het
altijd gebeuren dat iemand moet worden vervangen, of het nou een man is of
een vrouw.'
 
'Dat is trouwens ook weer zo iets leuks van deze show. Er zijn geen typische
mannen- of vrouwenrollen. Elke rol kan door beiden worden gespeeld zonder
dat de kern van de show wordt aangetast.' In de oorspronkelijke versie werd
de rol van Leading Player gespeeld door Ben Vereen. In deze versie van de
show is het een vrouw die de rol van Leading Player speelt. 'Er verandert
daardoor wel iets in de dynamiek tussen de Leading Player en Pippin,' zegt
Mark, 'maar ik vind dat juist een heel sterk onderdeel van de show. Een
vrouw die aan het hoofd van deze circusgroep staat, dat is natuurlijk heel
erg van deze tijd. De jonge, wereldvreemde Pippin, die in deze wereld komt
en zij, die hem alles leert en opleidt. Ik vind dat echt heel mooi en dat
gebeurt nu overal om ons heen.'
 
'Mensen moeten echt komen naar onze show. Nederland staat bekend als een
progressief land en hier is het nog mogelijk om gewoon jezelf te zijn. Dat
is nou juist één van de belangrijkste thema's van PIPPIN. Pippin wordt in de
show aangemoedigd om gewoon zichzelf te zijn en hij maakt zelf die keuze in
de show. Dat is een boodschap die precies aansluit bij waar jullie land voor
staat.'
 
PIPPIN is van 9 maart tot en met 10 april exclusief te zien in Koninklijk
Theater Carré in Amsterdam.

Foto: Boy Hazes

Producties Musical 2.0 - 2024/2025