Musicalnieuws.nl

Kyle Dean Massey: "PIPPIN is more than just entertainment!"‏

Geef Kyle Dean Massey op als zoekopdracht op Google en je krijgt ongeveer 482.000 resultaten. Nashville (tv-serie) en Wicked (Kyle Dean speelde op Broadway de rol van Fiyero verschillende malen en deed mee aan de Amerikaanse tour) zijn trefwoorden die daarbij vaak terugkomen. Ook PIPPIN komt veel terug. Kyle Dean speelde de hoofdrol in de Broadway revival die in 2013 onder meer vier Tony Awards won en vier Drama Desk Awards. Daarnaast was Kyle Dean onder meer te zien in producties als Altar Boyz (off-Broadway) en Next to Normal. MusicalNieuws sprak met Kyle Dean Massey in december 2015 over PIPPIN, zijn komst naar Amsterdam en andere zaken.


‘Toen ik in augustus voor de eerste keer in Amsterdam was voor de Uitmarkt was ik hier maar twee dagen,’ begint Kyle Dean te vertellen. ‘De ochtend dat ik vrij was heb ik een fiets gehuurd en ben ik door de stad gaan fietsen. Dus ik ben al een klein beetje bekend met Amsterdam.’ We vragen hem wat zijn reactie was toen hij gevraagd werd om PIPPIN te komen doen in Amsterdam. ‘Ik heb meteen ja gezegd. Ik vind het hier geweldig. Iedereen is erg aardig. Daarnaast is het prachtig om in Carré te mogen spelen en het is heerlijk om de show weer te kunnen doen. Het is al weer een tijdje geleden dat ik in PIPPIN gespeeld heb. Ik heb de show op Broadway gespeeld en in Los Angeles. Ik heb een heel klein stukje van de US Tour gedaan maar onderhand is het bijna een jaar geleden dat ik de rol van Pippin voor de laatste keer heb gespeeld.’
 
‘Het is altijd leuk om een rol, die je eerder al hebt gespeeld, weer opnieuw te spelen,’ vertelt Kyle Dean ons. ‘Ik heb de rol meer dan 500 keer gespeeld over een periode van ruim één jaar. Rollen die je speelt zijn net als vrienden. Je leert ze heel goed kennen en leert ze goed te begrijpen. En als je een rol na een tijdje opnieuw speelt dan lijkt het alsof je weer een oude vriend ontmoet. En dat is natuurlijk altijd leuk. Bovendien is dit een hele goede cast en een leuk gezelschap. Het is echt gaaf om de show hier naartoe te brengen.’ Kyle Dean was het afgelopen jaar druk bezig met de opnamen van de tv-serie Nashville. De voorstellingen van PIPPIN in Amsterdam pasten gelukkig in zijn schema. Na Amsterdam pakt hij zijjn andere bezigheden weer op.
 
We praten verder over PIPPIN. ‘Pippin is een jonge knul die net zijn school heeft afgemaakt. Hij trekt de wijde wereld in om zijn plek te vinden en uit te vinden wat hij kan doen om bijzonder of beroemd te zijn. Rijk, succesvol, hoe je het maar wilt noemen. Hij is heel gedreven en gemotiveerd maar heeft geen idee hoe hiij dat moet aanpakken. In de show komt hij stap voor stap dichter bij zijn doel. Hij gaat het leger in en probeert een oorlogsheld te worden, hij probeert koning te worden, hij krijgt sexuele verlangens, leert het gewone leven op een boerderij kennen, wordt verliefd. Maar het is het allemaal net niet. De Leading Player leidt hem door het hele verhaal. Het is een “slice of life”, een stuk uit het leven van Pippin, waarin hij iets probeert te bereiken maar het net niet haalt. Uiteindelijk gaat het om de vraag of hij het haalt en bijzonder wordt, en waar hij die vervulling weet te vinden. Dat is Pippin in het kort.’
 
Lachend voegt hij daaraan toe: ‘And in a very boring way.’ ‘Maar dit verhaal wordt verteld in de context van geweldig mooie dansnummers en liedjes en adembenemende acrobatiek. En het eindigt met een finale die, zoals de Leading Player zegt “you will never forget for the rest of your life”. Je moet echt komen kijken om te zien wat die finale precies inhoudt! Ik kan alleen maar verklappen dat die finale echt spectaculair is.’
 
We vragen Kyle Dean wat deze musical zo bijzonder maakt voor hem om te spelen. ‘Het is geen standaard musical,’ zegt hij. ‘De meeste shows op Broadway gaan over een jong meisje dat verliefd wil worden. Dan zingt ze een liedje over verliefd worden en dan wordt ze ook verliefd. Maar dan verlaat hij haar en gaat de rest van de show over hoe ze weer bij elkaar komen. Uiteindelijk komen ze dan weer bij elkaar en zijn ze gelukkig voor de rest van hun leven. PIPPIN is niet zo’n soort show. Ik spreek wel eens mensen die me vertellen dat ze niet van musicals houden. Tegen hen zeg ik altijd dat ik denk dat ze PIPPIN waarschijnlijk wel heel erg leuk gaan vinden. Maar ook als je wel van musicals houdt dan zul je PIPPIN heel erg leuk vinden. Het is een musical, maar dan wel eentje die je meer uitdaagt om na te denken dan de meeste musicals. Mensen denken vaak dat musicals lichte kost zijn (“fluffy entertainment”) maar deze show zet je aan het denken. Als je hem gezien hebt dan zul je waarschijnlijk nog dagen nadenken over de show. Toen ik PIPPIN zelf voor de eerste keer zag deed het echt wat met me. Ik moest lachen, huilen. Ik raakte echt ontroerd en het pakte me. Bij de meeste producties heb ik dat gevoel niet. PIPPIN is meer dan alleen maar vermaak. Je verlaat het theater op een andere manier dan je er in kwam en dat is voor mij altijd een teken dat een show echt goed is. En daarom vind ik het zo heerlijk om deze show te mogen doen.’
 
‘In mijn persoonlijk leven lijk ik totaal niet op Pippin,’ zegt Kyle Dean. ‘Totaal niet. Ik heb eigenlijk altijd geweten wat ik graag wilde doen. Ik ben ook altijd bereid geweest om te doen wat nodig is om dat te bereiken. Pippin heeft in veel opzichten geen duidelijk  doel voor ogen. Hij weet niet wat hij wil doen, hij weet ook niet hoe hij dat moet bereiken. Hij is ook bang om te veel van zichzelf te laten zien. Zo ben ik nooit geweest. Aan de andere kant: we leven in een moderne tijd, met dingen als Instagram en Facebook waar je de hele tijd in het leven van andere mensen kunt kijken. Daarbij kun je je eigen leven afzetten tegen het leven van die anderen. Ik heb tot nu toe een succesvolle carrière gehad, maar ik zie mensen met wie ik ben opgegroeid die een gezin hebben, een prachtig huis op het platteland. Ze maken de mooiste vakantiereizen en ik sta voor de zoveelste keer weer in het theater. Je ontkomt er niet aan om te vergelijken en te denken ‘dat leven is beter dan het mijne, die persoon heeft meer succes dan ik’. Dát is iets waar ik me wel in kan inleven. En daar gaat PIPPIN óók over: over hoe we oordelen over ons eigen succes, hoe we geluk vinden in ons eigen leven, ook als we omringd worden door mensen die er beter uitzien dan wij, die meer talent hebben en meer succes hebben. Dat is een heel relevant onderwerp en de meeste mensen worstelen daar wel mee. Dat is een aspect waar ik me wel mee kan identificeren.’
 
‘PIPPIN is het soort show dat ik graag doe. Next to Normal was ook zo’n show, geen standaard musical. Daar ligt mijn interesse. Als je een show op Broadway doet dan speel je 8 shows per week, week in week uit. Je hebt nooit vrij. En wat ik al eerder zei: rollen worden langzaam vrienden. De vrienden die ik kies zijn de mensen bij wie ik graag ben. Je wilt geen vrienden zijn met iemand die je gek maakt of die heel oppervlakkig is. Dus ik probeer rollen te kiezen die meer diepgang hebben en die ik beter kan leren kennen en proberen te doorgronden. Anders zou ik me gaan vervelen en zou ik het niet volhouden om die rol elke dag te spelen. Tot nu toe heb ik dat gevoel nog nooit gehad gelukkig. En ik zit nu op een punt in mijn carrière dat ik die keuzes ook kan maken en de rollen kan spelen die ik zelf graag wil spelen.’
 
In Wicked heeft Kyle Dean samen met Willemijn Verkaik op Broadway gestaan. Als we haar naam noemen dan reageert Kyle Dean meteen. ‘She is so good!’ zegt hij. “Toen ik hier een paar maanden geleden was toen zat zij natuurlijk net in New York. Dat zul je altijd zien. En nu hebbben we het zo druk dat ik Carré nauwelijks uit kom. Maar als we in de lente terugkomen dan hoop ik haar te ontmoeten!’
 
‘Het gebeurt niet vaak dat een Broadway productie naar Nederland komt,’ zegt Kyle Dean tot slot. ‘En wij spelen de show precies zoals het ook op Broadway wordt gespeeld. Met mensen die ook in de productie op Broadway hebben gespeeld. Dat gebeurt nog niet eens in Amerika, als een show op tour gaat. Dit is dus echt bijzonder en een buitenkansje waar mensen gebruik van moeten maken. En daarnaast is het zo’n onderhoudende show dat ik denk dat mensen PIPPIN echt heel erg leuk gaan vinden. Ik ben tot nu toe nog geen enkele persoon tegengekomen die de show niet leuk vond. Het is echt bijzonder dat we hier naartoe komen, ik vind het zelf ook echt te gek om hier te komen spelen! Dus ik hoop dat de mensen naar ons komen kijken!’
 
PIPPIN is van 9 maart tot en met 10 april exclusief te zien in Koninklijk Theater Carré in Amsterdam.
 

Producties Musical 2.0 - 2024/2025