Musicalnieuws.nl

Interview met Albert Verlinde: de cirkel is rond!

Het was een drukke week voor producent Albert Verlinde. Woensdag 18 december was daar de persconferentie, waarop de overname van Albert Verlinde Entertainment door Stage Entertainment International werd aangekondigd. Daar werd tevens zijn benoeming per 1 maart 2015 als algemeen directeur van Stage Entertainment Nederland bekend gemaakt. Een dag later was hij aanwezig op de Vlaamse première van The Sound of Music in Antwerpen. In diezelfde stad maakte hij weer een dag later de naam van Els de Schepper als hoofdrolspeler in de in nieuwe productie van Piaf, de Musical bekend. Dat deed hij samen met Geert Allaert van Music Hall.

Na afloop van de presentatie van Piaf, de Musical was er even tijd om te praten met MusicalNieuws. Piaf, de Musical was in 1999 de eerste show die Albert Verlinde als producent in het theater bracht. Nu, 15 jaar later, wordt het de laatste productie waarbij AVE is betrokken. “De cirkel is rond,” zei hij daarover in zijn introductiepraatje. We praten hier verder over door met Verlinde. “Het is bijzonder dat je puur uit reactie op een hele grote en mooie partij in Nederland, 15 jaar geleden, dit bent begonnen. En nu zijn we 15 jaar verder en nu wordt dat één bedrijf. Destijds dacht ik dat het niet zo kon zijn dat er maar één grote musicalproducent in Nederland kon zijn. Als je ziet hoe Els [De Schepper] hier staat te zingen vandaag dan ben ik inderdaad niet gek geweest 15 jaar geleden. Het is heel vreemd dat niemand Piaf destijds heeft opgepakt. Het is zo’n mooie productie, een jukebox-musical eigenlijk; haar levensverhaal weliswaar maar er komen zo veel hits voorbij die iedereen kent. Het is ook een productie die je echt voor een ster kunt maken. Je ziet Els hier staan en het hele café wordt stil. Het wonder gebeurt weer.”

“We blijven volgend jaar gewoon betrokken bij deze productie.” vervolgt hij. “Het is mij veel te dierbaar, daarom is Eddy Habbema er ook bij betrokken. Hij ís Albert Verlinde Entertainment. Hij zal altijd zeggen “Albert, kom even kijken naar een doorloop”. Ik wil – en dat is nu het belangrijke van het samengaan van die twee bedrijven – aanwezig blijven overal, ik wil dat we echt zeggen “OK, dit is wat we maken” en dus niet dat Albert vanaf zijn kantoor in Amsterdam zegt “is dat nog wat geworden, dat Piaf?”. Ik wil er echt bij betrokken blijven. Een goede aannemer, van een goed bouwbedrijf, hoe groot ook, zal toch altijd zelf nog alles goed in de gaten houden.”

“Piaf zal ook een kleine tournee door Nederland maken. We hebben eigenlijk gezegd dat het gewoon aangeboden moest worden omdat volgend jaar het aanbod niet zo heel groot is. Kleinere musicals komen er ook steeds minder en Piaf is inmiddels al een paar keer geboekt. Geen idee hoeveel voorstellingen er uiteindelijk zullen worden geboekt, maar we gaan het gewoon doen. Els heeft ook in Nederland haar eigen publiek, dus ik denk dat als nu bekend is dat zij het gaat doen er een mooie speellijst uitkomt.”

“Het bijzondere is dat Stage Entertainment de laatste jaren steeds minder deed in Vlaanderen en dat wij [Albert Verlinde Entertainment] steeds meer zijn gaan doen,” antwoordt hij op onze vraag hoe het in de toekomst zal gaan met de samenwerking met Music Hall. “Geert en ik zijn gisteren bij elkaar gaan zitten en hebben gesproken over de vraag hoe we dit gaan doen de komende tijd. Alle dingen die AVE met Music Hall gedaan heeft gaan gewoon door, ook de projecten voor de toekomst, en mijn intentie is om de samenwerking te continueren en goed in te vullen. Als je het toch al maakt en je weet dat er een prachtig land is waar ze voor een deel dezelfde taal spreken, rol het dan gewoon uit. Jullie hebben het gisteren ook met The Sound of Music weer gezien.”

We vragen Albert tenslotte hoe hij ervoor gaat zorgen dat de typische Albert Verlinde producties ook in de nieuwe organisatie gemaakt blijven worden. “De reus draait zich even om,”zegt hij. “En als een reus zich omdraait dan is iedereen daar omheen even van slag. Jullie denken “wat gaat er gebeuren?”, musicalspelers vragen zich dat af, stagiaires van opleidingen eveneens. Ik vraag iedereen om vertrouwen te hebben en het te laten bezinken. Ik denk dat we met een prachtig plan gaan komen waarin werk voor iedereen is en waarvan jullie denken “Oh, wat een leuke titels”, dat de creativiteit die ik meegenomen heb blijft, mét de enorme kennis en creativiteit die Stage Entertainment heeft. En als dat samen komt... Ik hoop daarnaast oprecht dat er weer een andere Albert Verlinde ergens in het land opstaat die zegt “dat denken ze wel, dat ze alles goed kunnen, maar ik heb andere ideeën”. Ik hoop het oprecht.”

Producties Musical 2.0 - 2024/2025