Musicalnieuws.nl

Fiddler on the Roof: tijdloze schoonheid in een nieuwe verpakking

Fiddler on the roof of wel Anatevka is een musical van tijdloze schoonheid. Het verhaal van de arme Jood Tevje, zijn vrouw Golde en hun vijf dochters in het Rusland van de Tsaar in het dorpje Anatevka. Een veilige omgeving in een wereld die onveiliger wordt, waar vervolging en uitsluiting langzaam binnen kruipen.

Met de versie van 2017 is iets van die tijdsloosheid toegevoegd. Het verhaal is Joodser gemaakt, met toevoeging van Joodse uitdrukkingen, er wordt iets meer uitgelegd voor de generaties die het stuk nu bekijken en niets meer weten van de Joodse gemeenschappen van voor de oorlog. De tijdsloosheid  is ook terug te zien in de dansen, deels geënt op traditie, deels op moderne dans. De cast is divers, waarmee ook een statement wordt gemaakt tegen uitsluiting. In die zin is de uitdaging aangegaan met nu, met deze tijd, met een duidelijke boodschap dat dit geen verhaal is van begin vorige eeuw, maar een tijdsloos verhaal, wat er gebeurt als mensen elkaars land en leven niet gunnen.
Het is ook een verhaal van tradities. Houvast en belemmering. Troost en frustratie. Schoonheid en bron van ellende. Daarmee is het een ontroerend verhaal.

Grootste uitdaging van het stuk is misschien wel de balans bewaren tussen licht en donker, tussen de dramatiek en de lichtheid van het bestaan dat in Tevje een tweegevecht voert. Thomas Acda kiest voor een grappige Tevje. Tevje praat met God alsof het zijn beste vriend is en doet dat met een smakelijke lichtheid. Tegelijk praat hij soms meer met het publiek dan met God en laat op die momenten de zwaarte iets meer vieren. Het is af en toe zoeken naar een delicaat evenwicht. Naast Thomas Acda speelt Judith Linsen een mooie, soms breekbare Golde, zijn echtgenote.

De sterkste zanger en spelers zijn Hanna van Vliet en Tjebbo Gerritsma. Die laatste is zo Lazer Wolf dat je eigenlijk niet gelooft dat hij toneelspeelt. Hanna van Vliet is dochter Hodel, verliefd op Perchik, de revolutionair. Haar prachtige zang zorgt voor kippenvel en ontroering. Haar spel samen met haar twee zussen Eva van Gessel en Sarah Janneh is heerlijk.
Tomer Pawlicki in de rol van Motel speelt sterk maar heeft bij de première moeite met de hoge noten in het prachtige Wonder oh Wonder.
Doris Baaten schittert als over de top Yentl en heksachtige Fromme Sarah.

Speciale complimenten voor de musici. De muziek staat als een huis en is daarmee de stevige en prachtige onderstroom van het hele stuk. De choreografie is op sommige momenten subliem en zeer indrukwekkend.
Het is echt een nieuwe versie. Voor verstokte fans van de versie uit de jaren 60 wijkt deze versie veel af van het orgineel, maar voor een nieuwe generatie is dit een prachtige kennismakig met misschien wel een van de mooiste musicals aller tijden die je zeker gezien moet hebben.

Door: Elise Kant

Kijk HIER voor de speellijst

Kijk HIER voor ons fotoverslag

Producties Musical 2.0 - 2024/2025