Wat maakt de musical Billy Elliot nou zo bijzonder? Het klinkt raar, maar het bijzondere zit hem in het gewone. Het is een musical die gaat over gewone mensen, het gewone alledaagse leven en een gewone jongen. Daarmee kan iedereen zich volledig mee identificeren en het gewone is terug te zien in het milieu, de omstandigheden, de kleding en de taal van de mensen. Een gewone jongen weliswaar, die Billy, maar wel eentje met bijzondere talenten. En dat maakt de musical dan ook weer zo speciaal, want elke jongen die in de hoofdrol van Billy Elliot te zien is speelt niet alleen de rol van Billy, maar is Billy, ook in zijn eigen wereld.
 
 
Zo studeren Jillis en Roan op het Koninklijk Conservatorium en het allergrootste voorbeeld is wel Liam Mower, één van de drie originele Engelse Billys. Terwijl hij nog auditie deed voor de rol van Billy Elliot was hij zelf al leerling op de Royal Ballet School en die opleiding maakte hij af na het Billy Elliot avontuur. Inmiddels is hij afgestudeerd en heeft hij de rol van Prins in Het Zwanenmeer al gespeeld. Ook was hij eenmalig terug te zien in Billy Elliot als oudere Billy.
 
 
Voorafgaand aan de laatste voorstelling van Svenno van Kleij als Billy Elliot, zaterdag 1 augustus, liet resident choreographer Jeroen Luiten de zaal weten dat ook Svenno in de voetsporen treedt van zijn alter ego Billy en na de zomervakantie naar de Nationale Balletacademie zal gaan. In zijn praatje refereerde Luiten ook aan de Nederlandse wetgeving, die helaas grenzen stelt aan het aantal voorstellingen dat kinderen mogen spelen in professionele producties. Het blijft wat dat betreft jammer dat kinderen die zo zichtbaar veel plezier hebben van optreden voor publiek en daar ook zo duidelijk een groei in doormaken tegen grenzen aanlopen.
 
 
Volgens de officieuze tellingen was het vandaag de 41 voorstelling van Svenno en hij genoot met volle teugen van die laatste keer. Samen met Milan Diekman (een heerlijke Michael) leefde hij zich volledig uit in “Je Eige Te Zijn”, hij straalde samen met Pia Douwes en Dennis Willekens in “Elastieke Bene”, was explosief en intens in “Woede Dans” en zweefde met Michael Snoey Kiewit boven alles en iedereen uit in “Droomballet”. Zijn “Kippenvel” was foutloos en bij de daarop volgende staande ovatie keek hij voldaan en trots de zaal in, terwijl zijn ouders een traantje wegpinkten.
 
 
Svenno had eerder dit jaar, in januari, de eer om samen met Pia Douwes de cast van Billy Elliot te vertegenwoordigen tijdens het openingsnummer van de uitreiking van de Musical Awards, waar hij ook deelde in de vreugde van het winnen van de Award voor beste grote musical. Zelf had hij een groot aandeel in het winnen van deze prijs, door Billy te zijn.
 
 
Dank je wel Svenno voor het delen van je talent en spelvreugde met ons en veel geluk en succes in je nieuwe omgeving. We zien je graag weer terug op het toneel!