Musicalnieuws.nl

Maas presenteert vierde editie theater voor Keti Koti op 30 juni en 1 juli

Op dinsdag 30 juni en woensdag 1 juli 2021 presenteert Maas theater en dans zijn vierde editie van theater voor Keti Koti in het Maaspodium, Rotterdam. Sue-Ann Bel en Ayrton Fraenk maken Wij zijn hier, een vervolg op hun stuk Aan tafel (2020). Ging Aan tafel over het Surinaamse slavernijverleden, in Wij zijn hier verbreden zij hun blik en onderzoeken ze met een groep acteurs ook de Antilliaanse, Kaapverdische en Tanzaniaanse kant van het verhaal. Voor de vierde keer maakt Maas dit pijnlijke onderdeel van de geschiedenis invoelbaar met theater.

In het voorjaar van 2020 maakten Sue-Ann Bel en Ayrton Fraenk met twee jongeren Aan tafel. Dat repetitieproces viel samen met de Black Lives Matter-protesten in Nederland. Vanuit die actualiteit doken zij in de geschiedenis van het slavernijverleden en hun eigen Surinaamse familiegeschiedenis. In Wij zijn hier verbreden zij hun blik en nodigen ze Rotterdammers met Antilliaanse, Kaapverdische en Tanzaniaanse roots uit om een nieuw onderzoek aan te gaan.

Sue-Ann Bel en Ayrton Fraenk over Keti Koti: “Tijdens Keti Koti vieren we niet alleen feest, maar herdenken we ook. Door te herdenken betuigen we respect aan de slachtoffers en erkennen we het leed dat hen is aangedaan, maar benadrukken we ook dat onze geschiedenis in het verleden ligt. Dat we verder zijn, dat we wijzer zijn. Als we herdenken, benadrukken we dat zoiets vreselijks nooit had mogen gebeuren en nooit meer mág gebeuren.”

Vier jaar geleden ontstond het idee om, net als met Theater Na de Dam, ieder jaar stil te staan bij het slavernijverleden en Keti Koti. Maas wil dit onderdeel van de geschiedenis met een open en nieuwsgierige blik bevragen, om het vervolgens invoelbaar te maken met een voorstelling. Thema’s als racisme, discriminatie, etnische profilering en uitsluiting zitten het hele jaar door verweven in de programmering van het Maaspodium. Zo presenteert Maas in december 2021 een nieuw themaweekend: Maas gelooft niet in Sinterklaas (werktitel) met voorstellingen en randprogramma’s rondom het thema racisme. Programmeur Carole van Ditzhuyzen: “Maas vindt het belangrijk om met zijn programma’s te streven naar meer collectief bewustzijn rondom het slavernijverleden en racisme en de uitwerking ervan in ons denken en handelen vandaag de dag. Dat moet niet alleen op gezette tijden, het moet een voelbaar onderdeel zijn van ons verhaal.”

Concept, regie, spel: Sue-Ann Bel, Ayrton Fraenk Makende spelers: Pompadó Martha, Ilidia Medina, Asali Mieger en Tiffany Vicario Visual Artists: Marlou Fernanda, Gogo Lupin Eindregie en projectleiding: Remco Went Vooronderzoek: Sonya Dias Met dank aan: Dona Daria, SPACE, Stadsarchief Rotterdam, Peggy Wijntuin, Alex van Stipriaan, Joyce Adams, Dolores Hart

Speeldata:
wo 30 juni – 17:00 uur / 19:30 uur en do 1 juli –19:30 uur €17,50 inclusief een maaltijd. / Tickets: www.maastd.nl Wij zijn hier maakt deel uit van Theater voor Keti Koti en de programmering van Gedeeld Verleden, Gezamenlijke Toekomst.

Sue-Ann Bel (1993, Rotterdam) is in 2018 afgestudeerd aan de Mimeopleiding van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten en daarvoor aan de MBO Theaterschool in Rotterdam. In haar laatste jaar van de MBO Theaterschool liep Sue-Ann stage bij Schwalbe zoekt Massa van Theatercollectief Schwalbe. Tijdens de Mimeopleiding maakte ze in haar tweede leerjaar Forever Over met haar klasgenoot Vincent van Woerkom onder begeleiding van Sarah Ringoet. Zij speelden dit duet op verschillende festivals en op De Parade 2016. Via De Parade werd de voorstelling geselecteerd voor Het Debuut 2016 van ViaRudolphi en toerde vervolgens door het hele land.
Sue-Ann is onderdeel van Collectief Het Paradijs met wie zij de voorstellingen Paradijsvertraging en Vormen van Opdringerigheid maakte. Bij Theater Rotterdam maakte Sue-Ann in het voorjaar van 2021 de tentoonstelling My Black Hair Stories, een ode aan verschillende haardrachten.
Sue-Ann liep stage in de voorstelling Liefde (2016) van Moniek Merkx, waarmee ze haar Maasdebuut maakte. In 2018 was ze te zien in de jubileumvoorstelling FEEST. In 2019 reisde SueAnn met Maas naar Moskou, waar ze samen met haar moeder Henna Bel te zien was in Hallo Familie. In 2021 was Sue-Ann te zien in Ik ben er even niet, onder regie van Moniek Merkx. Al twee keer maakte Sue-Ann theater voor Keti Koti samen met Ayrton Fraenk: in 2020 de voorstelling Aan tafel en in 2021 Wij zijn hier. In mei 2023 presenteert Maas een stadsproject van Sue-Ann Bel en in oktober 2023 een kindervoorstelling van Sue-Ann en Hali Neto.

Ayrton Fraenk studeerde in 2017 af van de Mimeopleiding van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Na de opleiding speelde hij in uiteenlopende voorstellingen als Het Script (2017, Kassys), How to Build a Universe (2018, Davy Pieters/Theater Rotterdam) en De Oerclub (2019, Golden Palace).In 2018 regisseerde hij samen met theatermaakster Jantien Fick de internationale jongerenvoorstelling AN ANNE, in het kader van Theater Na de Dam, deze ging in première in Berlijn. Ook speelde hij in 2019 in de voorstelling Nesten die hij samen met Anna Bentivegna en Zoé Demoustier heeft gemaakt bij FABULEUS in België. Ayrton is ook te zien op Zapp (NPO3), daar presenteert hij een televisieprogramma genaamd: Koken met Konijnen.
Bij Maas was Ayrton te zien in Ben niet bang (2015), Drie (2018) en Ik ben er even niet (2021). Met Sue-Ann maakte hij twee edities van theater voor Keti Koti: Aan tafel en We zijn hier. In 2022 speelt hij in Queer (werktitel), een voorstelling van René Geerlings.

Eerdere Projecten rondom Keti Koti
2018: Point of No Return, bekijk hier de mini-documentaire.
2019: Wat we (niet) weten, bekijk hier de mini-documentaire.
2020: Aan tafel, bekijk hier de mini-documentair