Op 29 oktober was MusicalNieuws te gast bij de reizende musical-comedy HAIRSPRAY in De Goudse Schouwburg. Voor aanvang werd medegedeeld dat er helaas technische problemen waren en daarom zou de voorstelling met 15 minuten vertraging starten om 20:15 uur. Het bleek dat de (buitenste) draaischijf niet werkte.
Hairspray is een avondje onvervalste musical comedy die je niet mag missen
Gelukkig draaide de binnenste wel naar behoren, dus de show ging van start en de cast moest zich hier en daar aanpassen door in de rondte te lopen in plaats van mee te draaien op de buitenste schijf. Maar dit is niemand in de zaal opgevallen, want de show liep evengoed als een geoliede trein. Er was niets te merken van de techniek die het voor vanavond af liet weten (behalve het gezicht van Richard Groenendijk, wat eruit zag alsof hij de gedachte had “Nou mot ik dat hele tering-eind steeds lopen op mijn steunkousen”…)
Er waren programmaboeken te koop in de foyer en de hele show is - evenals de posters van het castbord - in vrolijke kleuren en pastelkleuren en qua kleding zag iedereen er tiptop uit, je waande je in de jaren 60, het tijdperk waarin het verhaal zich afspeelde inclusief hippe kleding en glitter.
Tracy Turnblad (gespeeld door aanstormend talent Tamar Floor) droomt van een carrière met zang en dans en is vastbesloten om auditie te doen. Haar moeder Edna (briljant en hilarisch vertolkt door Richard Groenendijk in plat Rotterdams) is daar in eerste instantie op tegen, maar als Tracy bij toeval toch slaagt en op televisie te zien is zijn haar ouders apetrots en steunen haar onvoorwaardelijk. Wilbur - de vader van Tracy die gespeeld wordt door Barry Beijer – heeft een paar scenes samen met zijn ‘vrouw’ en moet maar om kunnen gaan met de fratsen van Richard. Toen er iets mis ging werd de scene (en Richard) met de minuut hilarischer. Arme Barry, probeer dan maar eens serieus te blijven terwijl de hele zaal ook dubbel lag van het lachen om dit improvisatie-salvo. Wat een feest!
Rein van Duivenboden zien we in de rol van Link Larkin - de bink waar Tracy als een blok voor valt - en Stefan de Kogel speelt de rol van Corny Collins die met zijn danscompetitie live op de tv te zien is in Amerika met zijn Corny Collins Show.
De vervelende concurrentie van Tracy bestaat uit moeder Velma Von Tussle (Cathalijne de Sonnaville) met haar dochter Amber. De rol van Amber werd vanavond op geweldige gespeeld door Jildou Jacobi. Jildou, de understudy van Soraya Gerrits, moest vanavond zonder repetities plots op en dit deed zij fantastisch! De veelzijdige Melise de Winter zien we in vele gedaantes verschijnen (o.a. als moeder en gevangenisbewaarster)
Tracy komt - dankzij schoolgenoot Seaweed (Lorenzo Kolf) - in een ander dansgelegenheid terecht waar alleen maar mensen van kleur dansen. Ook zijn moeder Motormouth Maybelle (Nurlaila Karim) vertelt daar hoe het er in het verleden aan toe ging en hoe het anders kan gaan. Tracy is hierdoor vastbesloten om zich hard te maken voor het openstaan voor iedereen, ongeacht huidskleur en uiterlijk.
Bij het castbord in de hal staat ook de vermelding: “Deze voorstelling behandelt gevoelige thema’s, waaronder racisme, discriminatie en het publiekelijk bekritiseren van iemands lichaam en uiterlijk”. Tracy krijgt hier – mede door haar postuur – op een harde manier ook mee te maken. Samen met haar vrienden probeert ze iets tegen al de discriminatie te doen, zodat iedereen zich voortaan even welkom zal voelen.
Aan het einde van de voorstelling lijkt het erop dat het tij inderdaad voor de meeste mensen gekeerd is en er wordt besloten met een overheerlijke toegift na het slotapplaus. Jildou Jacobi werd daarbij nog even speciaal in het zonnetje gezet en de LIVE band onder leiding van Billy Maluw maakte de feestelijke show compleet.
Wie zin heeft in een avondje onvervalste musical comedy mag HAIRSPRAY zeker niet overslaan.
YOU CAN’T STOP THE BEAT
Door Marijke Stuurman
Kijk HIER voor ons fotoverslag en HIER voor onze video van het slotapplaus
Er waren programmaboeken te koop in de foyer en de hele show is - evenals de posters van het castbord - in vrolijke kleuren en pastelkleuren en qua kleding zag iedereen er tiptop uit, je waande je in de jaren 60, het tijdperk waarin het verhaal zich afspeelde inclusief hippe kleding en glitter.
Tracy Turnblad (gespeeld door aanstormend talent Tamar Floor) droomt van een carrière met zang en dans en is vastbesloten om auditie te doen. Haar moeder Edna (briljant en hilarisch vertolkt door Richard Groenendijk in plat Rotterdams) is daar in eerste instantie op tegen, maar als Tracy bij toeval toch slaagt en op televisie te zien is zijn haar ouders apetrots en steunen haar onvoorwaardelijk. Wilbur - de vader van Tracy die gespeeld wordt door Barry Beijer – heeft een paar scenes samen met zijn ‘vrouw’ en moet maar om kunnen gaan met de fratsen van Richard. Toen er iets mis ging werd de scene (en Richard) met de minuut hilarischer. Arme Barry, probeer dan maar eens serieus te blijven terwijl de hele zaal ook dubbel lag van het lachen om dit improvisatie-salvo. Wat een feest!
Rein van Duivenboden zien we in de rol van Link Larkin - de bink waar Tracy als een blok voor valt - en Stefan de Kogel speelt de rol van Corny Collins die met zijn danscompetitie live op de tv te zien is in Amerika met zijn Corny Collins Show.
De vervelende concurrentie van Tracy bestaat uit moeder Velma Von Tussle (Cathalijne de Sonnaville) met haar dochter Amber. De rol van Amber werd vanavond op geweldige gespeeld door Jildou Jacobi. Jildou, de understudy van Soraya Gerrits, moest vanavond zonder repetities plots op en dit deed zij fantastisch! De veelzijdige Melise de Winter zien we in vele gedaantes verschijnen (o.a. als moeder en gevangenisbewaarster)
Tracy komt - dankzij schoolgenoot Seaweed (Lorenzo Kolf) - in een ander dansgelegenheid terecht waar alleen maar mensen van kleur dansen. Ook zijn moeder Motormouth Maybelle (Nurlaila Karim) vertelt daar hoe het er in het verleden aan toe ging en hoe het anders kan gaan. Tracy is hierdoor vastbesloten om zich hard te maken voor het openstaan voor iedereen, ongeacht huidskleur en uiterlijk.
Bij het castbord in de hal staat ook de vermelding: “Deze voorstelling behandelt gevoelige thema’s, waaronder racisme, discriminatie en het publiekelijk bekritiseren van iemands lichaam en uiterlijk”. Tracy krijgt hier – mede door haar postuur – op een harde manier ook mee te maken. Samen met haar vrienden probeert ze iets tegen al de discriminatie te doen, zodat iedereen zich voortaan even welkom zal voelen.
Aan het einde van de voorstelling lijkt het erop dat het tij inderdaad voor de meeste mensen gekeerd is en er wordt besloten met een overheerlijke toegift na het slotapplaus. Jildou Jacobi werd daarbij nog even speciaal in het zonnetje gezet en de LIVE band onder leiding van Billy Maluw maakte de feestelijke show compleet.
Wie zin heeft in een avondje onvervalste musical comedy mag HAIRSPRAY zeker niet overslaan.
YOU CAN’T STOP THE BEAT
Door Marijke Stuurman
Kijk HIER voor ons fotoverslag en HIER voor onze video van het slotapplaus
