Musicalnieuws.nl

Carmen La Cubana brengt de Cubaanse Zon en Enthousiasme naar Nederland

Op donderdag 24 januari was Musicalnieuws bij de perspresentatie van Carmen La Cubana aanwezig op een rondvaartboot in Amsterdam. Het verhaal van deze show is overbekend, vanwege de wereldberoemde opera en de reeds bestaande musicalversie, maar dat diende voor deze versie alleen als basis.

In deze Cubaanse musical volgen we Carmen, die ver weg van Havana droomt over een beter leven. De jonge soldaat José valt voor haar charmes en reist met Carmen naar de hoofdstad van Cuba. Daar verliest ze haar interesse voor de soldaat en vlucht ze in de armen van een charismatische bokser. Dit is al een prachtig romantisch verhaal, maar de verhalen van de cast en het ontstaan van deze versie zijn minstens zo interessant om gehoord te worden.

Christopher Renshaw was van oorsprong een opera regisseur, voordat hij zich op musicalvlak begaf met zijn regie voor Taboo en Zorro, de musical. Het was tijdens die periode, dat hij geïnspireerd raakte door een versie van Oklahoma met een totale gekleurde cast. In die tijd zeer revolutionair. Hij nam contact op met de uitgeverij van Carmen en kreeg toestemming om dat verhaal te gebruiken voor een eigen versie. Hij startte met zijn voorbereidingen in Amerika, maar een vriend overtuigde hem om het dan ook meteen goed aan te pakken en samen vertrokken ze naar Cuba. Dat bleek achteraf een gouden zet, want de belangstelling voor zijn droom was enorm. Heel veel hoog opgeleide en zeer talentvolle zangers en dansers kwamen op de audities af.

Luna (hoofdrolspeelster Carmen) vertelt gepassioneerd over die periode. Ze kreeg een call van haar agent, maar was in eerste instantie helemaal niet geïnteresseerd in een rol in een musical. Als muzikante en dirigente was dat een richting die ze nooit voor mogelijk had gehouden. Ruim 5 jaar later is ze nog steeds de ster van het gezelschap. En na een korte impressie van de show op de boot en in het Centraal Station, begrepen we heel goed waarom. Niet alleen zingt en danst ze de rol van Carmen geweldig, maar zij is Carmen. Als jonge Cubaanse wil ze het verhaal vertellen om het publiek te laten kennismaken met Cuba, zijn roerige geschiedenis, de mensen en bovenal de Cubaanse cultuur. Dat zij samen met alle andere cast en crewleden van het eerste uur nu de kans krijgen om deze eerste echte Cubaanse musical in Europa voor het voetlicht te brengen vervult haar nog dagelijks met trots.

Company manager Sophie is er ook al vanaf het eerste uur bij. In eerste instantie alleen voor de vier voorstellingen in de vorm van workshops in Havana in 2014. Daarna dacht iedereen dat het avontuur was afgelopen, want meer financiële mogelijkheden waren er toen niet. Groot was de verrassing, toen bleek dat een producent uit Frankrijk een workshop had gezien. Hij was zo geraakt, dat hij de show graag naar Parijs wilde halen. Vooral organisatorisch en financieel in die tijd een behoorlijk risicovol avontuur ivm de benodigde visums voor alle cast en crewleden. Maar het lukte de producent en de première in 2015 was een enorm succes. Daardoor kon er een volgende stap gezet worden in Europa en inmiddels hebben ze ook al bomvolle zalen getrokken in Engeland en Duitsland.

En dat is niet zo gek, want je voelt aan alles dat deze cast met een missie speelt. Zij dansen gepassioneerd en vol trots de verschillende Latin dansen, die hun cultuur rijk is. En de Cubaanse hartbeat dreunt door in hun gezang, waardoor Carmen La Cubana een temperamentvolle en verleidelijke hitmusical is geworden. Hartverwarmend en beslist een must-see in DeLaMar theater in Amsterdam vanaf 26 januari tot 10 februari 2019.

Door: Ineke de Geus

Kijk HIER  voor ons fotoverslag
 

Producties Musical 2.0 - 2024/2025