Benjamin Barker, een Engelse kapper, keert na een fiks aantal jaren onterecht gevangen gezeten te hebben in Australië, weer terug naar zijn woonplaats Londen en wil daar onder een valse naam, Sweeney Todd, een nieuw leven beginnen. Het eerste dat hij doet na aankomst is kijken of zijn vrouw en dochter nog op het oude adres wonen, maar hij treft een gesloten pand aan. Hij wordt herkend door zijn toenmalige buurvrouw, Mrs. Lovett, die er nog steeds woont en hem zijn oude kappersmes teruggeeft. Todd besluit zijn kapsalon weer op te starten. Als hij door concurrent-kapper Pirelli herkend wordt kan hij niets anders doen dan hem te vermoorden om niet ontmaskerd te worden. Dat is het startsein voor meer moorden op de kappersstoel en het begin van een duivels complot en een florerende handel in hartige taarten door buurvrouw Lovett.

Het verhaal van Sweeney Todd, meesterlijk tot musical bewerkt door Stephen Sondheim, speelt eigenlijk in de 19e eeuw, toen veroordeelde Britten nog op de boot naar Australië en Nieuw Zeeland werden gezet, maar de versie van de Nederlandse Reisopera, die op 5 september in het Wilminktheater in Enschede in première ging, is gesitueerd in het heden waardoor er een extra dimensie aan het verhaal is toegevoegd door het oogmerk van winst maken en handel drijven. In deze versie dus geen kostuums uit het Dickens tijdperk, maar gewone kleren, (Engelse) voetbalshirts en sjaaltjes, spijkerbroeken en een krijtstreeppak voor de rechter. Als décor ook geen 19e eeuws Londen, maar een taartenbakkerij die ook een hedendaagse fish ‘n chips winkel had kunnen zijn, compleet met plastic en papieren afval op de grond en zakken chips in de stellingen.

Voor het publiek is het even wennen, zowel voor de vaste bezoekers van voorstellingen van de Nederlandse Reisopera als voor musicalliefhebbers en zij die van de werken van Sondheim houden. Wat is gebleven zijn de prachtige melodieën en teksten van Sondheim, voor het voetlicht gebracht door een interessante mix van operazangers, aangevuld met comedienne Sanne Wallis de Vries (in de rol van Mrs. Lovett), musicalactrice Doris Baaten (Beggar Woman) en acteur Gable Roelofsen (Toby). Het is een combinatie die werkt, met name in de tweede akte.

In de eerste akte zien we dat Sweeney Todd terugkeert in Londen en naar zijn oude huis gaat, waar hij Mrs. Lovett ontmoet. Dan pakt hij zijn oude beroep als kapper op. Tot zo ver verloopt alles vrij rustig, maar de voorstelling krijgt echt kleur als Sweeney Todd (fantastisch vertolkt door bariton Dale Duesing) een duel aangaat in scheren en kiestrekken met zijn concurrent Pirelli. Het duel vindt plaats op een driewiel-bestelwagen. Na afloop van het duel wordt Todd gechanteerd door Pirelli en vindt de eerste moord van de avond plaats. Dat leidt vlak voor de pauze tot het prachtige “A little Priest”, gezongen door Wallis de Vries en Duesing, waarin Mrs. Lovett het idee lanceert om de lijken te verwerken tot taarten.

In de tweede akte weet de voorstelling het peil van vlak voor de pauze vast te houden en volgen de ontwikkelingen zich in razendsnel tempo op, net als de moorden. De winkel van Mrs. Lovett breidt zichtbaar uit en achter de winkel verrijst een grote gehaktmolen, die in directe verbinding staat met de kapperstoel van Sweeney Todd. Prachtig vormgegeven. Sanne Wallis de Vries trekt alle registers open en samen met Dale Duesing vormt zij een prachtig en duivels paar. Tot op het eind als blijkt dat Mrs. Lovett heeft verzwegen dat de echte vrouw van Sweeney Todd nog leeft. Een van de weinigen wier keel intact blijft is de dochter van Todd, die op het nippertje ontsnapt aan het lot dat de anderen wel treft.

Het is een gewaagde en verrassende keuze van de Nederlandse Reisopera om Sweeney Todd dit seizoen te programmeren maar men is er in geslaagd om een voorstelling neer te zetten die vernieuwend is en die nieuwe doelgroepen kan interesseren in zowel opera, musical als Sondheim. voor alle doelgroepen valt er veel te genieten in Sweeney Todd. Daarnaast is dit een uitgelezen mogelijkheid om Sanne Wallis de Vries te zien schitteren in een rol die weer andere kanten van haar laat zien.

Sweeney Todd is nog slechts 10 keer te zien, tot en met 17 oktober. Op 3 en 4 oktober is de voorstelling te zien the Theater Carré in Amsterdam.